Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
4 ПРИМѢЧАНІЯ. Обачеже срамлятися намъ сотворилъ еси, человѣче Божій, велія исправленія на¬
шему смиренію списавъ, отъ нихже пи едино имамы, и срамляюся вѣруй. Ничтоже
другое не вѣмъ, но токмо хрестіянинъ есть православный, малъ убо въ архиереохъ Бо¬
жіихъ, и худѣйшій паче всѣхъ, и рабъ рабомъ Господа нашего Исусъ Христа. Обаче
такови да будемъ, яковыхъ же насъ твое писаніе свѣдителствуетъ, аще о насъ ко Богу
умножиши молитвы своя. Еже писано во честнемъ писанію боголюбід твоего о твоей
святѣй церкви, яко верховный апостолъ Петръ составилъ ю есть и предалъ святому
евангелисту Марку, отъ негоже тое церкви предстатель на чинъ и честь патріяршескую
возведенъ есн, яко да содержиши ю и началствуеши ученіемъ въ Римскихъ странахъ, и
оде || (З)сную блаженнаго папѣ сѣдиши. И о семъ удобъ имаши показати отвѣтныхъ
дѣяній, яко отъ святого Петра особно имѣ, патріаршескій твой престолъ наслѣдилъ еси»
и подобаетъ, яко патриярхова, твоя словеса и писанія прияти и о вѣрѣ писаніемъ бесѣ-
довати тобѣ. Азъ же малый, о преосвященный и духовный брате, не точію яко патри¬
ярхова, но яко равна ангеломъ и велика архиерея Божія честію подобною прияхъ и
цѣловахъ, понеже бо измлада и до старости священными писаніи ворпитахся и сія про¬
питая присно упражнялся и—о, чюдо!—яко ннколйже ни домала обрѣтохъ пѣкихъ написано,
точію до нынѣ престолника Акилійскаго, еже есть Бенацѣя патриярхъ нарицатися. Благодатію Божею—пять патріярхъ во всѣмъ марѣ устроено есть быти. Первый въ
Римѣ, второй въ Костяптинѣградѣ, третій во АлексапдрЬи, четвертый во Антіохіи,
пятый во Іерусалимѣ. Ни той, ни сій кождо ихъ патриярхъ нарицается. Есть же убо
сице: Римскій архиерей папа нарицается, Костявтина же града архиепископъ нари¬
цается, ||(об.З) Александрѣйскій же папа нарицается, единъ же токмо Антіохійскій наре¬
ченъ бысть патриярхъ слышатн и зватися. Іерусалимскій же такожъ патриярхъ нари¬
цается. Обрѣсти иматъ се любсвъ твоя во всѣхъ писаніяхъ яве опасно, еще поищеши.
И вопми се еже глаголю ти: тѣло *) человѣче единою глав ю видимо ебтъ, вънемжеуды
мнози суть, и вси пятми чювствы устрояются. Чювства же суть: зрѣніе, обоняніе, слухъ,
вкушеніе, осязаніе. Тѣложе паки Христово, еже есть церковь, различными языки, яко
уды* составляемо есть, и яко пятми чювствы предреченными престолы устрояема и
направляема, единою главою носима есть, самѣмъ, глаголю, Христомъ. И якоже паче
пяти чювствъ, другое чювство нѣсть, такоже паче пяти патриярхъ, не можетъ быти ни-
ктоже. Пятими же сими престолы, имиже яко чювствомъ сущимъ въ тѣлесл Христовѣ
вси уды, сирѣчъ вся отечествія языкъ, еже по всѣхъ мѣстѣхъ епископи суть, яко еди¬
ною главою Христомъ истиннымъ Богомъ нашимъ устрояеми и боголѣпно водими правою
главою и единою вѣрою со||(4) ставляеми и направляема отъ нея. А еже [о] посѣдалію, яко сѣдаеши одесцую блаженнаго папы, оправдавши себе и
пишеши, да патриярха именуемъ тя,—приемлемъ и се. Но слыши о семъ, како епископи
и архиерея отца парицати слово вѣрно навыче: первенствующихъ же на всякомъ соборѣ
началиики и первосѣдалники навыче именовати. По сему же слову подобаетъ и тобѣ
патриярху имеповатися, понеже первый въ соборѣ Римстемъ обрѣтаешися, якоже и въ
насъ первый во діяконехъ архидіяконъ нарицается. Попежебо како ипако возможно есть
намъ шестаго вовести патриярха, не сушу шестой} чювству въ тѣлес*, якоже рѣхомъ.
Ктому же и державы многи и велики въ Римѣ суть, паче твоея державы, иже митро¬
политы и архіепископы водими и паправляеми па благочестіе. Воспомяпи и се, колико
велика есть паче твоя державы Болгарская страна?! Колика же паки Вавилонія вели¬
кая, Иромогиръ, еже ёстъ Хоросанъ, и прочій восточныя страны, въ нихже архиепи-
скопи нами поставляемы суть 11 (*М) и митрополиты, имѣюще подъ собою епископи?!
Но единъ отъ нихъ патриярхъ нарицается. И о семъ убо доздѣ доволно есть. Отказъ на опрѣсноки. И можетъ и о семъ писаніе, священство ваше, о святѣмъ
и блаженвѣмъ патриярсѣ Костявтина града., яко блогочестно Римскую церковь поху-
ляетъ и поношаеть и облогаетъ опрѣсночнаго ради приношенія, и сего ради паче
отлучаетъ васъ отъ правыя и непорочныя вѣры, еже вмѣсто Тѣла Господня приемлете
обычно, и отъ самаго честнаго тѣла владычняго отсѣкаетъ, сирѣчъ отъ святыя соборныя *) Отсюда и нѣсколько строкъ ниже приведено въ «Палинодіи» Коимстеискаго, 682. Библиотека "Руниверс1