История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1445 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 144В шетъ въ еѵангеліи, яко вси поклонятся і
духомъ, но таковыхъ ищетъ Отецъ,
являа, яко мало таковыхъ, и оскудни
суть, и Богу единому видимо. Духов¬
ная убо молитва отъ тѣлесныя родит¬
ся. Рече бо: даа молитву духовную тѣ'
лесне молящемуся, понеже тѣлесныя
труды сѣмена, иже сѣютъ слезами, ра¬
достію же пожнутъ въ свое время ру¬
кояти духовныя молитвы. Аще кто
вма|і(200)лѣ невѣренъ, никтоже вру¬
чаетъ тому великая. Сирѣчъ: аще тѣ¬
ломъ лѣнивъ трудится въ молитвѣ пред¬
стоя Богови, не будетъ достоинъ вы¬
сокости духовныя молитвы. Или аще
кто не творитъ милостыня видимыя, и
не спострадуетъ братіамъ сущимъ въ
скорбехъ, не иматъ успѣти въ любовь
Божію и ближняго своего. Понеже вся
духовная отъ тѣлесныхъ ражаются,
якоже отъ нага зерна класъ, тако бо
предваряютъ духовныхъ всегда тѣлес¬
ная, якоже и въ начало създаніа пре-
же Богъ отъ пръсти сътвори тѣло Ада¬
му, и потомъ дунувъ на лице его духъ
живота. Се въкратцѣ у казахомъ двое дѣяніе
креста. Рцемъ же прочее, и образъ креста
многочестно знаменіе христіанское, о
немже пишетъ въ еѵангеліи предъ са¬
мымъ пришествіемъ Сына Божіа. Тог¬
да, рече, явится знаменіе Сына чело¬
вѣческаго на небеси. Оставляемъ же, множества ради, гла-
голати, елика въ ветхомъ сътвориша
святіи, образующе точію подобіе чест¬
наго креста, егоже нѣціи зле смыслив-
ше не токмо не почитаютъ, но и гну¬
шаются, шибеницу нарицающе Жи-
довІІ(об. 200)скимъ разумомъ. Ещеже и богомужное въображеніе
Господа нашего Іисуса Христа и свя¬
тыхъ угодниковъ его равно съ языче¬
скими болваны полагаютъ, которіи въ имена ложныхъ боговъ, пачеже бѣсовъ
учинени суть, отъ многонеразуміа и
прелести ума ихъ глаголюще: заказалъ
Богъ Моѵсеомъ не чиеити всякого об¬
раза. И аще но онѣхъ злоумію всяко по¬
добіе отрече Богъ, то како самъ той-
же Богъ приказалъ Моѵсею сѣнь свѣ¬
дѣніи и кивотъ завѣта, и надъ сими
учинити подобіи херувимомъ? Яже не¬
подобна рѣчь мнится по человѣческому
смыслу, еже бесплотное существо тѣ¬
леснымъ образомъ описати. Но убо не
неподобно се уже по онѣхъ разуму не¬
правому. И Богъ не единогласенъ, и
Моисей, и вси пророци — преступници
закону! Понеже рукотворнаа на славу
Божіа имени почитаху и покланяхуся!
И аще тогда сице святая почитаема,
колика неразуміи во знаніе иже нынѣ
отметающихъ чистыя образа?! Но вне-
гда Богъ явися въ плоти не привидѣ¬
ніемъ, якоже еретици || (201) глаголютъ,
но истинною, того ради плотію опису-
емъ есть, а не божествомъ. И почестъ
образа, якоже глаголетъ въ божестве-
ныхъ великій Василіе, на пръвообраз-
ное въсходитъ, идѣже Христосъ одес¬
ную Отца пріатіе существа нашего по¬
сади Видите, камо въсходитъ покаяніе (зіс)
Спасова образа! Подобно и безчестяй
образъ его, досаду възводить на Еди¬
нороднаго Сына, и единосущнаго Духу
Святому. Всякоже въ святую Троицю
таковый нечествовати мнится. Аще и
Богъ поругаемъ не бываетъ, но еже
сѣетъ-кто, тоже и пожнетъ. Самовласт¬
ны бо есмы своему спасенію и поги¬
бели. Сътворивъ бо Богъ человѣка по
образу своему, и остави его въ руцѣ
совѣта его. Для того азъ, грѣшный, забывъ пла-
катися грѣхъ своихъ, яко видѣвъ раз¬
умъ благочестіе вашей милости, яко Библиотека "Руниверс1