Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1448 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВВЬЛ 1444 а дѣломъ варвары? Пачеже ни въ
варварѣхъ таково руганіе Христіаномъ
бываетъ. Нѣціи же межи таковыми и
самая Жидовская отпаденія мудрствую¬
ще, именемъ точію христіанскимъ, яко
овчиною, покривающе внутреняго вол¬
ка, врази суще и христоненавистници; а
нѣкоторіи отъ ненаученыхъ мнози про¬
стыхъ сердцемъ яко пастыремъ въслѣ-
дуютъ губителемъ и богоборцемъ 1),
они же неправе божественная писаніа
толкуютъ духовная словеса плотскимъ
разумомъ, невѣдуще ни аже глаголютъ,
ни о нихже утвержаются. Господу глаголющу: овца моя гласа
моего || (об.198)слушаютъ, а мы, бѣд¬
ныя, заведены есмы пастыри небыва¬
лыми чюжихъ посѣтителей и несвяще-
ными ерей, они же сами себе въ попы
поставляютъ, и многаго нашего невни¬
манія и лѣности недоволни быхомъ
познати отъ плодовъ, по Господню
гласу: праве правящихъ слово Божіе
истинное. Въ истинну въздрѣма душа
наша отъ уныніа, и помрачися умъ
нашъ невидѣніемъ, якоже дымомъ, чюв-
ственное око, сице и душевное наше,
оное же естъ умъ. Житейскимъ млъвамъ
ослѣпохомъ. Пишетъ бо: упразнитесяи
разумѣйте; и не точію разумѣти, но и
дѣломъ показати вѣру извѣстну ему,
занеже, кромѣ дѣлъ, праздна вѣра и
суетно спасеніе человѣческо. Не во
словѣ бо, рече, царствіе Божіе, но въ
силѣ дѣтельной: одѣяніа въ видѣніе
благодатію Христовою бываетъ досто¬
инъ той. Видѣніе же необузданно дѣй¬
ствомъ страха Божіа въ погибель вно¬
ситъ человѣка. Дѣйство же страха Бо¬
ана-покаяніе. и еже дѣйствовати за¬
повѣди Божіа по разуму славы его.
Сугубо же дѣяніе креста: || (199) ово
убо тѣлеснымъ чювствомъ дѣйствуемо, *) Поправлено изъ «боготворцемъ». еже есть распятіе плоти, яростныя ча¬
сти душамъ исцѣляетъ; другое же—въ
тонкости ума, въ похотнѣй части дѣй¬
ствуемо, еже естъ дѣйство любве ду¬
шевныя, по исцѣленіи души бываемо
Исцѣляетъ же ся душа видимымъ дѣя¬
ніемъ заповѣдей и труды тѣлесными
тръпѣніемъ скорбей, подвига добродѣ¬
телей ради. Аще кто видимыхъ не¬
брегъ, и преже распятія плоти другую
часть дѣйствовати въсхощетъ, сирѣч ь
умомъ взыйти на крестъ, еже нари-
цается видѣніа для сладости его рай
тѣле[с]нѣ, пачеже отъ лѣности гнѣвъ
Божій приходитъ нань, занеже не пре¬
же умертвити уды сущая на земли, по
апостолову гласу, но дръзостне касает¬
ся въ умѣ своемъ мечтати славу кре¬
ста отъ слуха ушесъ и отъ чернила
племенъ, духомъ, глаголя, кланятисл
подобаетъ. Ежё и помыслити страшно
и многи дръзости исполненно. И намъ
поручаетъ церкви Божіа таковаа, но
развѣ съхраненіе заповѣдей Божіихъ
видимыхъ умы же очищается душа?
|| (об. \ 99) Внегда же помощію Божі[е]ю
станетъ въ пръвомъ здравіи душа, тог¬
да яже Божіихъ даровъ о собѣ прихо^
дя намъ неразумѣющимъ, понеже самъ
Богъ вѣетъ сусуды избранныя службы
своея, ей аще будетъ мѣсто чисто, а
не скверно. Аще ли зѣница ока душа
твоея не будетъ чиста, да не дръзне-
ши възрѣти на кругъ солнца, да не
лишенъ будеши и тоа самыя заря, еже
естъ простая вѣра, и смиреніе и малая
дѣла, яже противу силѣ твоей, и от-
връжедъ будеши въ тму кромѣшную,
якоже онъ безстудствовавый внійти на
бракъ въ скверныхъ- ризахъ. Которіи хвалятся Духомъ молитися,
да вѣсть ваша милость, таковіи не вѣ-
дятъ, и *) сами глаголютъ. Ни бо пи¬ *) Слѣдуетъ «яже*. Библиотека "Руниверс1