История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1435 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХУІ ВѢКА. 1436 тіѳ растлѣнно проходяще, нѣціи же въ
различные ереси уклонишася? Отвѣтъ: Не1) отъ книжнаго читаніа
прелщаютъ себе. Не буди то! Но отъ
своего неразуміа и зломудріа. Ничтоже
убо удобнѣйше отъ еже себе комуждо
прелщати, аще дастъ мѣсто количества
оправданію воля самослышаніа своего,
и не потребуетъ отъ премудрѣйшихъ
наказаніи. Никтоже бо отъ человѣкъ,
ни самый діаволъ толико възможетъ по¬
вредите кого, якоже зломудріе свое ко-
гождо. Божественная бо писаніа велику
силу премудрости Духа въ собѣ имѣютъ,
и много ползуютъ, иже съ смиренно
мудріемъ въ разумѣ по чину проходя¬
щихъ та. Лще ли прочитаяй чинъ пи¬
саніа смятетъ, та убо пребываютъ свою
силу присно имуще. Прочитающаго же
неразумне нимало ползоваша, но и зла
многа устраяютъ. Не отъ писаніа же
се, но отъ своея похоти, кождо влекомъ
прельщается. Въ четвертый день въ
солнци положися тридневнему свѣту се¬
леніе и по съвершеніи 4 родныхъ добро¬
дѣтелей и по побѣдѣ съпротивныхъ
силъ, II (об. І92) по очеси душевнѣмъ,
свѣтъ непрелестнаго разума въсіа. Не
словомъ убо, но паче дѣломъ божествен¬
ная навыкнути потщимся. Невъслове-
си бо царство Божіе, но въ силѣ дѣл-
нѣй2). Пръвое бо кромѣ втораго презор-
ству руковъждъ, отъ негоже хулятъ и
глаголы роптаніа, отъ нихже лжеимен-
наго разума бестудное любопрѣніе бы¬
ваетъ. Сего ради пишетъ: буи[хъ] же и
ненаказаныхъ стязаній и> любопрѣніа
и свары законныя отступай, суть бо не¬
полезна и суетна. И еретика человѣка
по единѣмъ и вторѣмъ наказаніи отри-
цайся, вѣды, яко съвратися таковый, и
съгрѣшаетъ, той самоосужѳнъ. Что же *) Отвѣтъ Н написано киноварью. *) Слѣдуетъ читать «даннѣй». естъ вина таковаго неудръжаніа, еже и
отъ своея съвѣсти осужаему не востя-
гнутися и преложити? И глаголемъ:
яко свое нерадство, понеже въ пути
смиреныхъ не восхотѣ ходити, но паче
тщеславіемъ усладися, яко родитель
гордости. Господь же гордыхъ оста¬
вляетъ. По изволенію сердецъ ихъ пой¬
дутъ въ начинанихъ своихъ, и не по¬
молится когда въ чювствіи душа тако¬
выхъ глаголя: || (193) да не яко въ зер¬
цалѣ и гаданіи нынѣ, но не прелщают-
ся, ниже мечтаются, якоже неочищеніи,
иже ничтоже паче видимыхъ сихъ раз¬
умѣвшей, и не всихъ вся съвръшенна
скудости ради тщаніа и неимѣнія силы
духовныя. Потребно отъ святыхъ отецъ
умысли еа, яже отъ пророкъ глагола,
яже и съдѣянная шары на стѣнахъ и
на доскахъ въображати, ово чести ради
пръвообразнаго, овоже възвоженіа на
съвръшеніе въ истинный разумъ. Тѣм-
же неотметна, * *)-но и зѣло нужна боже¬
ственная сіа азбука къ наученію дѣ-
темъ, дондеже отнимется еже отъ ро-
женіа покрывало и вышше тѣлесъ оболк-
іпагося въ тѣло уразумѣемъ, якоже и
преже въ нѣкоей грамоткѣ назнаменахъ
тобѣ. А понеже слышимъ нѣкоторыя гла-
голюща, яко нетребѣ таковая въобра-
женіа, занеже обоготвориваютъ сіа не¬
разумны. Но нѣсть сіа вина отъ во¬
ображенія. Но отъ отъ онѣхъ самихъ,
нехотящихъ истинну навыкнути. и па-
чеже ради лучшихъ скудости, понеже
сіа въображеніа вся сказанія требуютъ
и наученію истинны. Не сіа бо токмо,
(об. 193) но и мнозц ненаказаніи солн¬
це, луну обоготвориша не токмо же,
но и вещественный сей огнь и въду, и
источники кладязные, и каменіе, и дре¬
ва. Убо вся ли сіа сътворенная намъ
въ потребу отметати и укаряти нераз¬
умныхъ ради? Но паче правымъ раз- Библиотека "Руниверс1