Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1431 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХТІ ВѢКА. 1432 дѣте, и азъ умолю Отца, и иного утѣ¬
шителя дастъ вамъ, да будетъ съ вами
въ вѣки, Духъ истинный, егоже міръ
не Можетъ нріати. И паки: имѣяй за¬
повѣди моа, и съблюдая ихъ, той есть
любяймя, а любяй мя възлю';(189)бленъ
будетъ Отце[мъ] моимъ. а нелюбяй
мя, словесъ моихъ не съблюдаетъ, та-
ковый ложъ естъ, истинны въ немъ
мѣстъ, сицевый часть лисовомъ, и гнѣз¬
да иже отъ небесъ снадшимъ птицамъ,
въ нихже человѣки, и не имать гдѣ
главы подклонити. Далече бо, есть, ре-
че, отъ грѣшникъ спасеніе. Что ради?
Всяко зане оправданій твоихъ не взы-
скагаа. Тѣмже и мы, расмотряюще своего не-
прилежаніа ко* всякой добродѣтели, и
многу лѣность, еще же глубину съвѣ-
дый неизмѣрмму безчисленыхъ съгрѣ-
шеній, [въ нихже потопися несмысле-
иый] *), таковаа же въспоминающу ми
обличнику моему, на утренихъ и презъ
цѣлый день быепъ бывая судомъ съвѣ-
сти, лѣняхся зѣло ко отвѣту, и раз-
личне на много отлагая. Писано бо есть:
грѣшнику бо рече Богъ: чему ты вы-
повѣдаешъ оправданіа моя, и пріимуешъ
зцконъ мой презъ уста твои, бо ты самъ
ненавидѣлъ еси науки, и отвръглъ еси
словеса мои вспятъ, и прочая. Но по¬
неже обрѣтохомъ писано отъ святыхъ
отецъ, яко никтоже долженъ таити сло¬
во Божіе для своего II (об. 189) нерадѣ-
ніа, але исповѣдовати убо своя грѣхи,
ие сокривати же Божія истинны; гла¬
голетъ бо апостолъ верховный Петръ:
готови бывайте ко отвѣту всякому во¬
прошающему васъ слова; той же Па¬
велъ вѣдати новелѣ, како подобаетъ
единому комуждо отвѣщавати, наипаче
же въ настоящемъ семъ времени спя¬
щемъ нивы хранителемъ; паки: посѣя *) Вставлено на полѣ. .§* врагъ древле искореннаго плевелу, по¬
встали бо днесь преже проклятыхъ ере¬
сей обновители, якоже пси лающе си-
нове пепріазнины, на церковъ Христо¬
ву возмущающе стадо его, волци суще,
нѣціи же и во образѣ пастырей внутръ
лакомую лисицу криюще нехудѣ и сіи
губяще люди Господня, о нихже рече
Павелб: враги креста Христова, имьже
кончина погибель, имьже Богъ чрево, и
слава студъ ихъ, иже земная мудрствую¬
ще, и домъ Божій домъ купли творяще,
именемъ точію разньствующе отъ ере¬
тикъ, едино же изволеніе имуще, славы
бо ради человѣческія и сквернаго при¬
бытка вся творятъ и глаголютъ 2) || (160) Посланіе къ царю Ивану Гроз¬
ному 3). Горящее 4) души и сердца духовное
просвѣщеніе, самъ же Богъ міра да
святитъ васъ съвръшенно и весъ цѣ[лъ]
духъ вашъ и тѣло да съблюдется не¬
порочно въ пришествіе Господа нашего
Іисуса Христа. Аще бо молюся языкомъ,
сирѣчъ инымъ чюжимъ, духъ мой мо¬
лится, сирѣчъ дарованіе духовное, а
умъ мой, рекше — неразумѣющу ми
силу глаголемыхъ, безплоденъ есмъ,
еже естъ безъ ползы. Аще же кто духъ
Христовъ, сирѣчь не въ заповѣдехъ и
ученіи его не ходитъ и по нихъ не
живетъ, благость о добромъ изволеніи,
а благостынио кроткихъ нравѣхъ пріем¬
лется, а не зависти рвеніа. Мнѣ ся
мнитъ, яко широтою убо и долготою
сказуетъ сѣвръныя нолуденыя страны,
высътою же и глубиною въсточныя и
западныя, яже вся исполнишасЦ свѣта
благочестіа, понёимъ честне и любви
страсти Христовы, съвръшеніе бо зако- 2) Здѣсь, кажется, не достаетъ конца. - 3) Это — догадка У идольскаго; въ подлин¬
никѣ заголовка нѣтъ. I А) Г написано киноварью. Библиотека "Руниверс