Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1386 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХУІ ВѢКА. 1386 геломъ дано есть преже будущаго устав-
леніа. Нынѣ же и превышняа силы
научаются другъ отъ друга и предуспѣ¬
ваютъ въ божественыхъ, меньшій отъ
вышнихъ, по чиномъ ихъ, пръвѣй же
отъ самого Бога, и отъ послѣднихъ къ
человѣкомъ по достоянію когоже 2) вѣры
божественная дарованіи подаваются,яко-
ж ^ навыкаемъ отъ богодухновеныхъ пи
саній. И аще святіи не постоятъ анге-
ли || (об. 152) въ единомъ чину, но и
тіи учатся и предуспѣваютъ. Колі па¬
че человѣкъ требуетъ въ божественыхъ
поучатися! Аще ли речеши: «царъ есмъ, и въ
людская строенія упражняюся». И се
похвално паче, аще по Давиду царство
устроиши. И онъ бо царъ, якоже ты,
но Іизраилю; и пророчьскаго дара спо-
добися не туне, но преже поучался
бяше въ законѣ Господни всегда и не-
забытну память чюдесъ величьства его
нося въ сердцы, глаголаше: удивился
есть разумъ твой отъ мене, и прочая,- •
якоже являютъ того списанія. Аще бо кто не увѣстъ опасно вълю
Божію отъ божественыхъ писаній, како
жителство дѣлы можетъ показати? Преже бо подобаетъ разумѣти, и по¬
томъ дѣйствовати заповѣди Господня,
и не внимати развращающимся бого¬
корчемникомъ и христопродавцемъ, на¬
ипаче въ. нынѣшнее время плотскому
мудрованію всюду превъзмогающу на¬
шего ради небреженія. Спящимъ бо,
рече, человѣкомъ, пріиде врагъ и всѣя
плеведы посредѣ пшеница. ||*(153) Но
и о сихъ въпрошаемъ Богъ—преже на¬
реченнаго времене въсторгати. Учити
бо достоитъ, а не мучити, занеже мо¬
жетъ приложитися и быти пшеница,
якоже Златоустъ глаголетъ. Понеже благодатію Христовою и самъ *) Исправлено изъ «когождо». измлада священная писанія умѣвши,
могущая тя умудритй въ спасеніе, но
реченно есть_ и се: яко и отъ малыхъ
потокъ источници распространяются, и
рѣки велики бываютъ. Сего ради въ
дарованномъ ти величествѣ отъ Господа,
съвѣтъ нищаго да не посрамиши. По¬
неже любовь яже по Бозѣ безумна мя
творитъ, яко забывъ плакати грѣховъ
своихъ таковая дръзати, пачеже и ло¬
ву твоему царскому повинуяся, послалъ
есми, государь, къ тебѣ книгу отъ бо¬
жественыхъ писаній и отъ великихъ
отецъ нравоучителная наказанія, въ
нихже отеческая преданія и человѣче¬
скія обычая навыкши, пачеже о Господ¬
нихъ заповѣдехъ просвѣщеніе пріимеши. Да сказали ми, что де Бириловскіа
старцы не довезли до тебе книги тоя.
Сказываютъ: «забыли», а дали попу
|| (об. 153) Симеону Благовѣщенскому.
И будетъ, государь, тебѣ есть упраж¬
неніе, вземъ прочти, и въ намъ паки
въз[в]рати. Да добро, бы, государь, чтобы еси
прочелъ бесѣды еѵангельскіа—только-
ваніе великаго свѣтилника Іоана Зла-
тоустаго, занеже явственнѳ и простран¬
но творитъ поученіе въ исправленіе
житія. И якоже азъ мню, имапш много
ползоватися въ истинный разумъ. Хотѣхъ же и нѣкіа обычая явствен¬
но написати, иже безсловесно прившед-
шая на пакость житію отъ невидѣніа
божественыхъ писаній, но за еже
не дати вины, вѣмъ бо нѣкіа туне
враждующихъ, иже не точію писмена,
но и проста словеса грубости нашея
инако сказу ютъ, въ претыканіе беззло-
бивымъ. Господь же да исправитъ ихъ.
Сему бо и Господь нашъ научилъ насъ:
не вметати себе въ напасти. И само
мвожицею образъ намъ дая, отхожаше
отъ навѣтующихъ. И паки въпрошаемъ
отъ нѣкихъ, зависть имущихъ нань: Библиотека "Руниверс1