Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1381 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1382 быша. И еже изволиша сътвориша,зміинъ
съвѣтъ послушавше, Бога преслушаша.
Такоже по испаденіи рая, иже отъ Адама
бывшихъ человѣкъ родъ многоразличне
прельщая непреста, естественеми дви-
женьми въ чрезестественыя страсти пре¬
вращая, овѣхъ убо въ убійство зависти
ради, овѣхъ же въ блудъ похоти ради.
Егоже ради непребытенъ духъ въ че-
ловѣцѣхъ || (об. 148) бысть, и нече¬
ствующихъ ради потопъ міру наведе.
По умноженію же человѣкомъ,, не до-
волни бѣша осужденіемъ первымъ, еже
въ потѣ лица снѣдати хлѣбъ. Совѣіца-
[ва]ютъ2) суетная, и яко бесмертни
столпъ сътворити многотрудне покуси-
гаася, егоже ради и на языки непозна¬
ваемая раздѣленіе пострадахомъ. Таже
умножившуся жалу грѣховному въ мі¬
рѣ, царствова смерть, конечнаго ради
невидѣніа, прелестившеся преложиша
отъ сътворшаго честь на тварь, и зда¬
нію паче създавшаго служаху. Сице и
идоли поклонени быша. Человѣкомъ
почтеномъ бывшимъ паче мѣры въ жи-
вътѣ и по смерти нѣціи образы подоб¬
ныя поставиша въ память ихъ, виною
благоразумія. Таже отъ бѣсовскихъ меч¬
таній и сонныхъ привидѣній, и человѣ¬
ческія лжи обоготворени быша, и еди¬
наго истиннаго Бога славу въ много¬
божіе несмысленне раздѣлиша. И сими
образы не токмо грубіи и ненаказаніи,
но и премудріи помрачишася иобъ||(149)
юродѣша. Якоже и о Соломонѣ случи-
ся умиленная она и ужаса многа испол-
ненна повѣсть. Сего ради. , . . . ' ■ . • ■ 3). *) ва дописано на нолѣ а) На 149-мъ листѣ подлинника только че¬
тыре строчки письма а затѣмъ (равной на
оборотѣ листа) оставлено пустое мѣсто. Посланіе къ царю 4). || (150) же показалъ еси о порученыхъ
тобѣ христоименитыхъ людехъ, вельми
благодаримъ [благо]сть*) 5) его, и твое
теплое заступленіе похваляемъ, не ра-
дующежеся о паденіи врагъ. Не буди
то! Сіе бо несвойственно христіаномъ,
пачеже иночествующимъ. Но и скор¬
бяще о заблуженіи ихъ и окамененіи
сердецъ ихъ, поминающе общаго есте¬
ства,обаче хвалу въздаемъ разрушивше¬
му языки хотящая бранемъ, яко не до
конца отвратися насъ благоутробіе съ-
здателя нашего. Но показавъ мало, многу
милость показа, дая намъ время по¬
каянія, якобы быти нѣкоему исправле¬
нію въ познаніе истиннаго разума. Раз¬
умъ же истинный, иже свѣдительство
имѣетъ отъ божественыхъ писаній, аще
ли разумъ обрящется съпротивенъ бо¬
жественному писанію? Таковый разумъ
лжеименитъ естъ, Господу глаголющу:
овца моя гласа моего слушаютъ. И пре-
же того рекшу: чюжему же не послѣ-
||(об. 150)дуютъ, но бѣжатъ отъ него,
яко не знаютъ чюжаго гласа. И о вѣ-
ри тожде глаголетъ: вѣруяй въ мя,
якоже рече писаніе. Понеже мнози вѣ¬
рованія, но не якоже рече писаніе, но
своимъ волямъ и ересемъ дослѣдованія,
никакоже разу[мѣ]вше6), еже вѣры сло¬
во. И Давидъ пророкъ Духомъ Святымъ
глаголетъ: повѣда[ша]7) мнѣ законо-
преступници ученія, но не яко законъ
твой, Господи. И аще вѣренъ Господь
въ всѣхъ словесѣхъ своихъ, вѣрны же
вся заповѣди его. Не явленно ли отпа¬
деніе вѣры и гордости огдаголаніе, Безъ надписи. Ундольскій замѣчаетъ: «вѣ¬
роятно, къ Іоанну Грозному». 6) Дописано на полѣ. в) мѣ вставлено на полѣ. 7) Надписано надъ строкою. Библиотека "Руниверс1