История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1353 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1354 томже и самыхъ зримыхъ отпущается,
и въ сумракъ невѣдѣпіа заходитъ 4). Зриши ли, яко и тогда не нагими
веіцми, но посредствомъ, свѣта и огня
пръвѣе и прочихъ. Себе бо, рече, и всѣхъ
,сущихъ и не-сущихъ неодръжимымъ
и отпущенымъ вступленіемъ отпусти вся,
къ присуіцѳственной божествепыя пи
заря възвестися имамы. Ничтоже бо
есть Богъ реченыхъ, ихже мы вѣмк,
или разумѣваемъ, ниже ихже (побѣ¬
дятъ 5) умныя силы вся, зане ни еди-
ночювственыхъ, иже, паче всякого чув¬
ствія, по превъсхоженію виновенъ. И
[ни] 6) единоже умныхъ, иже всякого
ума по превосхожденіи виновенъ, ко
премудрому словеси глаголющу: что убо
суще присно, || (126) и николиже бы-
ваемо, и что бываемо [убо] 7) приспо,
суіц еже пиколиже? Яко Богъ убо всѣхъ
Богъ естъ приближающихжеся ему, и
тому единому шшоняющихъ праведне
глаголется Богъ. Прочій же, своя страсти
предпочитающе, иныя творятъ събѣ
боги. Аще бо лихоимство ид,олослу"
женіе есть, яве, яко и прочая страсти
подобне, якоже и Богъ вѣка сего, и
имже Богъ чрево. Якоже и Максимъ великій исповѣд¬
никъ глаголетъ: аще лучши тѣла ду¬
ша, лучше же міра несусѣдне създа-
вый его Богъ. Тѣмже предпочитая и
паче душа тѣло, и паче Бога създан-
наго его міра, ничимже идолослужитель
разно естъ, якоже Еллини идолопочи-
тающіи иныя творятъ събѣ боги. Свое бо помышленіе и нынѣ мнози *) Весь этотъ абзацъ составленъ изъ раз¬
ный» мѣстъ, взятыхъ изъ Діонисія Ареопа¬
гита и встрѣчающихся на 720—722 столбцахъ
перваго октябрскаго выпуска «Великихъ
Миней». ’) по зачеркнуто киноварью. 6) Вставлено надъ строкою. О Вставлено на полѣ. паче Божіа разума предпочтоша. И
якоже тогдашнее нечестіе бѣ, за еже
не-сущихъ боговъ идоли поклонени
быша, сице множае горше, еже въ су¬
щаго явдынагося Бога въ плоти обра¬
зы не чествовати. Понеже почесть обра¬
за, || (об.126) якоже глаголетъ великій
въ божественыхъ Василіе, на пръвообраз-
ное въсходитъ, ибо ничтоже възбраняю-
щее и отъ съпротивныхъ истинну сло¬
ва ноказати. Кумиръ бяше изваянъ въ
Іизраили въ имя Воалово, не-сущаго
бога, емуже честь и поклоненіе прино-
шаху. И не глаголетъ Богъ пророку:
яко 7 тисящъ мужій не поклонишася идо¬
лу, но непоклониша[ся] колѣна Ваал[ов]у. Зри убо и въ сущихъ и въ мнимыхъ
образнаа честь не пръвообразное пре¬
ходитъ, ни аже ангелъ праваа пре-
ставленіа виновствовати подобаетъ, еже
иныхъ языкъ на не-сущіа боги заблу-
женіа, но самѣхъ онѣхъ, иже своимъ
устремленіемъ еже на божественное пра¬
ваго пути възведеніа отпадшихъ само¬
любіемъ и гордынею, и иже тѣмъ мя-
щихся тогда богоподобствъ достойною
честію. Разумъ бо, рече, Божій отри¬
нулъ есй, и вслѣдъ сердца твоего хо¬
дилъ еси. Ниже бо понужённу имамы
жизнь; скотовидна бо будетъ сіа убо от¬
ческая не точію же, но и яже въ за¬
конѣ 11(127) и пророцѣхъ и псалмѣхъ
реченна суть къ разньству языческихъ
идолъ, яже 8) ненаученіи и неутвер*
женіи развращаютъ, якоже и прочая
иисаніа къ своей погибели имъ. Тѣм¬
же въ таковыхъ препирате.іная ере¬
тикъ беззестіа словеса далече божествен¬
наго лика, и твоея священпыя душа
да отвръгутся. Утаибося имъ, якоже
лѣпо. Мнящемся быти мудрымъ, юрод¬
ство* нослѣдова. Не смѣю въ память
принести святыхъ мученикъ. Не воз- 8) Поправлено изъ «яко». Библиотека "Руниверс1