Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1351 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1352 противныя добрымъ дѣтелемъ, и иже
въ еѵангеліи седмъ лукавыхъ духовъ,
и седмъ злобъ, яже Съломонъ рече.
Рози же десять являютъ противленіе
десяти заповѣдей, яже писаны въ вет¬
хомъ законѣ, имиже ненраве разумѣ го-
ще Жиды и еретици противятся но-
въму завѣту Христову, вперяеми оного
зміа прелестьми седмію духи. И паки глаголетъ: и хоботъ его
великъ отръже третіа часть звѣздъ не¬
бесныхъ, и вЛЪжи а въ землю 1). Ска-
зуетъ же ся сице: яко по сокрушеніи
главы его, тойже змій, хоботомъ двйжа,
неутверженыя съвлачи съ небесныя мы¬
сли, иже звѣзды ся нарицаютъ, и зем¬
ная устрояютъ мудрствовати. Якоже
и сами видите и вѣете, како и въ
прошлыхъ временѣхъ, якоже и днесь,
пророци и апостолы и правящей слово
Божіе гоними бѣху отъ міра; ложніи
же апостоли и пророки и учители лю¬
били бяху, понеже и сами отъ міра
суть. Сего ради по ихъ похотемъ отъ
міра глаголютъ, и наипаче князя> вѣка
сего, || (об.і24) отъ которыхъ Божія
мудрость открыта, поспѣшествуютъ пре¬
лестникомъ своими скарбы и многими
доходы, сквернаго ради прибытка. Сіа пишемъ вамъ, братіе, да не
прелщени будемъ таковыми зміа она¬
го козньми, яко многоглавенъ есть, и
якоже предъ симъ рече о церковнѣмъ
священнодѣйствѣ. Сице и въ «Таинственомъ Богосло¬
віи» великій Діонисіе скутовати 2) вы¬
сокая отъ несовершеныхъ глаголя Ти¬
моѳею: сихъ зри, да никтоже услышитъ
отъ ненаученыхъ; сихже глаголю, иже
въ сущихъ держимыхъ и ничтоже паче
сущихъ пресуществене быти мечтаю¬
щихъ, но мнящихъ вѣдѣти еже по *) Апокалипсисъ, гл. 12, ст. 4.
*) Исправлено изъ «скудовати». нихъ разумомъ положеную тму закро-
веніе его. Аще ли же паче сихъ суть
божественая тайноученія, что убо рещи
кто имать, елицы яже превыше всѣхъ
лежащую вину отъ иже въ сущихъ по¬
слѣдними начертаваютъ, и ничтоже пре¬
восходитъ, глаголютъ, наздаваемыхъ ими
безбожныхъ и многовидныхъ блескъ 3),
иже съ кумиромъ воображени. Сія же
и сицевая о идодожерцохъ речена
суть, якоже и сказатель глаголетъ. Не
смысле||(125)ніи же, единоименство при¬
ложите и сущему отъ не-сущихъ, и
прелстившеся умомъ заблуди ша. Погре¬
ба бо есть, рече, на всѣхъ вину и вся
яже сущихъ полагати, и глаголати по¬
ложенія, яко всѣхъ сущихъ виновной,
и вся та истѣйша нарицати, яко паче
всѣхъ нресущей, и не мнѣти отреченіа
сопротивна быти нань реченіямъ,но мно¬
го первѣе ту паче улишены быти, паче
всякого обіатія и положенія. Якоже и-
божественый Варфоломей, оно преслав-
не разумѣвъ, глаголетъ, яка и многослов¬
на есть вина и малословна, вкупѣ и безсло-
вна, яко ниже слово, ниже разумѣніе и
мущи, за еже всѣхъ той пресуществене
падлежимой, единѣмъ неприкровенѣй
истинѣ изъявляемой, иже яже скверная
вся и чистая превозшедшимъ, и вся
божественыя свѣты и шумы и словеса
пренебесная оставлыпимъ, и въ сумрака
входящимъ, идѣже есть иже всѣхъ внѣ
въ истину. Ибо не просто Моѵсей очи-
ститися повелѣлъ, таже не таковыхъ
отлучитися, яко быти внѣ всякія не¬
чистоты. || (об.125) И по всякомъ очи¬
щеніи зритъ многоизлитыя луча свѣ¬
та и огня, и слыщитъ многогласныхъ
трубъ и гласъ шумно глаголем[ых]ъ, и
въ сихъ не самого Бога зритъ, или бе¬
сѣдуетъ, но мѣсто, идѣже стояше, по- *)*) Слич. первый октябрскій выпускъ Ма¬
карьевскихъ «Великихъ Миней Четій»,
стлбц. 72;б. Библиотека"Руниверс