История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1345 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1346 Или како Божественаго преподадятъ
Духа, иже нижё аще есть Дух& Свять
нмствомъ и истиною вѣровавше? Азъ
л;е отвѣщаю къ симъ: аще священикъ
удобреніе есть просвѣщателное, весма
отпалъ есть, священничьскаго чина же
и силы иже не нросвѣщателенъ, и
непщуя Богу не вѣдѣти, яже тъй со-
бою разумѣлъ есть, и прелстити мнитъ,
иже лжеименне отъ того отца нари-
цаемаго, и смѣетъ сквернавая своя зло-
хуленія, не бо имамъ рещи, молитвы
на 'божествепыхъ знаменіяхъ христо-
видне глаголати,— нѣсть съй священ¬
никъ, нѣстг! [Іо—злый' лсгецъ и пору
гатель собѣ, и волкъ па Божія люди
оболчена въ кожу! Сего ради глаголетъ
апостолъ: сподобни ,мнѣ бывайте, бра-
тіе, || (об.М9) и блюдѣтеся не тако хо¬
дящихъ, якоже имате образъ насъ.
Мнози бо ходятъ, ихже многажды гла¬
голахъ вамъ; нынѣ же и паче глаго¬
лю—враги креста Христова, имже Богъ
чрево, имже кончина погибель, иже
земная мудрствующихъ. Сего ради не подобаеть намъ восхи
щатися отъ, лицемѣрствующихъ, поне¬
же днесь яасташа, вмѣсто благочестіа,
нечестія ороповѣдници, и слѣпыхъ
вожди укаряющеи, сами гмами заблу-
диша, не просто бо, глаголемъ, отца,
но духовнаго. Аще же кто духа Хри¬
стова не иматъ, съй нѣсть его. И ре-
че бо: и отца не зовете собѣ на ^емли.
Не яко потребовати намъ молитвы или
поученія отъ святыхъ,*—да не будетъ!
Сіе бо есть къ окаянной гръдини от¬
паденіе діаволе, еже мнѣти себе съвръ-
шенна и доволна къ божественнѣй бе¬
сѣдѣ и преподобныхъ пренебрежетъ.
Глаголетъ 66 вселенныя учитель: не
яко уже пріахъ или съврыпихся, гоню
же точію аще' и постигну. И паки:
И (120) азъ себе не уже помышляю по¬
стигнута, едино же, заднихъ забывая, РУССКАЯ ИСТОРИЧЕСКАЯ ІШБЛІОТЕКА. въ предняя же простираюся. Н елици,
речѳ, съвръшени, се да мудрствуемъ.
Съвръшеныя же здѣ наученыя гла¬
голетъ, на истинный путь наставленыя.
На пути же сущу течепіа потреба:
съвръшеніе бо прежде будущяго уста-
вленіа нижё святымъ ангеломъ дается.
Якъ же глаголютъ, иже отъ Бога про¬
свѣщеніи, да не безъ насъ съвръшени
будутъ?! Съвръшенъ же есть и нетре¬
бователенъ единъ Богъ, отъ негоже
всяко даяніе благо й всякъ даръ съвръ¬
шенъ. Всякъ же человѣкъ требуетъ по¬
мощи ко просвѣщенію разума, во еже
приходити отъ силы въ силу. Аще бо
будемъ любоучими, всяко будемъ и
многоучени. Приступимъ убо къ не¬
ложному учителю Христу, въ немже
суть вся съкровища премудрости и раз¬
ума утаена, и гласъ его божествены-
ми писаніи услышимъ/ Приходяще же,
и даже до дверій достизающе, не ста¬
немъ недвижими, но усръдне и благо-
нождателне толцемъ, яко да, отвръзшим-
сл внутрнимъ нашимъ дверемъ* черто¬
га II (об.120) видимъ, яже въ немъ до¬
броты внутрь съкровеныя мысли, си-
рѣчь истинный духъ прочтемъ, не еди-
пою, ни дващи, но многащи! И сице
копающе, съкровище разума обрящемъ,
и богатства его насладимся. Да не убо
людински сіа разумѣваемъ, нижё яко
они, иже вышемѣрна мудрствующе.
Подобни бо суть и Сіи множеству не-
наказаныхъ, иже дружбою чювственыхъ
погружаеми, тѣлеснымъ духовная при¬
лагайте заблудиша. Ино бо есть му¬
дрость міра сего, распеншаго Господа
славы, и ино мудрованіе Духа Божія,
егоже никтоже отъ князей вѣка сего
разумѣлъ! Мы бо, рече апостолъ, не
міра сего духъ пріахомъ, но иже отъ
Бога духъ, да видимъ яже отъ него
дарованнаа намъ, яже и глаголемъ це
въ наученыхъ человѣческія мудрости 43 Библиотека "Руниверс1