История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1341 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХУІ ВѢКА. 134Й приобрѣтеніе мимо текущихъ быти бла¬
гочестіе, за еже помощи стражущимъ
отъ злаго ученія ,и иже зле плотская
мудрствующихъ лжеименнаго разума. Разумъ бо истиный сущихъ есть раз¬
умъ. Аще ли же не сущихъ разумъ—
неразуміе паче, нежели разумъ. Та-
ковый человѣческій разумъ лжеиме-
нить съй, не токмо вѣрѣ сопротивенъ,
но и всякому дѣлу благу навѣтуетъ.
И се есть [отпаденіе]3) истиннаго раз¬
ума. И въ лѣпоту кичится таковый,
зане во тму шествуетъ. Лжа бо ни-
чтоже ино, точію еже несый. О тако¬
вомъ рече Павелъ: разумъ надымаетъ;
а не о истиномъ разумѣ, иже вѣрою и
любовію раствореномъ. Трю мѣста суть,
въ нихже разумъ восходитъ въ свое
отечество, или нисходитъ пасти сви-
нія: якъ погубитъ отеческое || (116) бо- глаголющему: вѣрою разумѣваемъ съвръ-
гаитися вѣкомъ словомъ Божіимъ, въ
еже отъ невидимыхъ видима(го) 6) бы¬
ти, таже послушати словесъ || (об. 116)
заповѣдей его, яже въ еѵангеліи и
творити а, и о еже творити заповѣди
Христовы въ страсѣ его. Отъ сего
раждается въ насъ простый разумъ
духовный и вѣра отъ слытаніа, слухъ
же глаголомъ Божіимъ. Како бо, рече,
вѣруютъ безъ проповѣдающаго? Како
же проповѣдятъ, аще не послани бу¬
дутъ? И самому Господу глаголющу:
вѣруяй въ мя, якоже рече писаніе,
рѣки потекутъ отъ чрева его въды жи¬
выя, понеже убо мнози вѣроваша чю-
десъ ради, якоже Самаряне и Симонъ,
и подобніи имъ. Нѣціи же и нынѣ, отъ неправе хо¬
дящихъ научившеся, вѣру неполезную, гатство разсуженіа своего, или превзе- кромѣ добрыхъ дѣлъ, проповѣдуютъ. млетъ вышеестество, иже духовенъ име¬
нуется. Ражаетжеся съй вѣрою, отъ
дѣйства страха Божіа. Зачало бо, рече,
премудрости страхъ Господень, и раз- Сего ради разумно всѣмъ да будетъ,
яко не рекохомъ просто, якобы отъ
вѣры намъ данъ былъ разумъ духов¬
ный; но отъ вѣры ражается въ насъ умъ благъ всѣмъ творящимъ [его и страхъ Божій. И въ страсѣ Божіи
не проповѣдающимъ] 4). Съй разумъ ' внегда начнемъ дѣйствовати заповѣди
[всѣхъ] * *) святыхъ, еже бо разумѣти ; Спасовы, и тогда отъ дѣйства заповѣ-
законъ духовне благаго смысла есть. ] дей || (117) ражается въ насъ разумъ
Никтоже достигнути можетъ духовнаго ! духовный. Понеже Христовы заповѣди,
разума, точію естественнымъ, по речено-1 яже въ еѵангеліи, якоже врачеваніе
му: аще не обратитеся и будете яко | положися преступше души заповѣдъ
дѣти, не внійдете въ царство небесное. | Божію. И пръвое начало полагаетъ,
Царство небесное—еѵангельское пропо- | еже страхомъ Господнимъ начнетъ
вѣданіе, и еже отъ него благоугодное , укланятися отъ зла, бояся обѣщаніе
житіе, егоже ради и будущее достой-1 муки преступающимъ/Уклонивжеся отъ
нымъ обѣщано бысть. И Павелъ рече:! зла, по нужи хощетъ творити благое,
не дѣти бывайте умы, но злобою мла-; Внегда же пребывати ему коснящу въ
денствуйте, умы же съвръшени буде-! благомъ и понужающуся претръпѣвати
те. Отъ естественнаго бо разума вѣ- і скорби положеныя въ пути заповѣдей руемъ приведшаго въ тваръ вся, по 3) Вставлено на нолѣ.
*) Дописано сбоку. *) Вставлено на полѣ. борющужеся съ. страстми, и овогда
побѣждающу я, иногда же и побѣж-
даему, неослабляющу же отчаяніемъ, •) ю зачеркнуто киноварью. Библиотека "Руниверс1