История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1333 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХГІ ВѢКА. 1334 тоустый глаголетъ, ни во ядѣніи, ни въ
питіи, на во сродствѣ, ни въ дружствѣ,
иже бо, рече, въ таковыхъ прелщаяся
чюжа себе творитъ соборныя церкви.
Свидителствуетъ же Іоанъ, въ собор¬
номъ его посланіи, глаголя: не пріемли¬
те его въ домъ, и радоватися ему не гла¬
голите. Глаголя й бо таковому радова¬
тися, причастникъ есть дѣломъ его
злымъ 6). Злая же дѣла, глаголетъ,
еже Христова ученіа не приносити, но
блазнити игомъ работы Моисеова зако¬
на десятословіемъ. Аще бо еѵангелики ся сами назы¬
ваютъ еретицы, не суть, но лжутъ!
Аще бы гѵангеликове были, якоже име¬
нуются, то чего ради не еѵангеліе
Христово, но 10 словъ, по образу 7),
10 рогг> седмоглавнаго звѣря, против¬
ника еѵангелію оного, проповѣдаютъ и
подражаютъ превъзносящагося на всяка¬
го [глаголемаго] 8) Бога или святили¬
ще, по Павлу?! И паки глаголетъ: не
словесы прѣтися, ни на кую же ползу,
точію на разореніе и развращеніе слы¬
шащимъ. И въ иномъ: буя, рече, стя-
заніа, и родословія, и свары законныя
' !(об. 109) отступай: суть суть бо не по¬
лезна и суетна 9)! Еретика человѣка
по единомъ и второмъ наказаніи отри-
цайся, вѣдый, яко съвратися 10 *) тако-
вый, и съгрѣшаетъ, съй 1]) самоосуж¬
денъ 12). Кое бо причастіе свѣту ко
тмѣ, или *сая часть вѣрну съ зловѣр-
цымъ, развращающимъ пути Господня
правыя? И ко своему присному учени¬
ку въпіа глаголетъ: о Тимофее) Преда¬ в) Іоан., 2 соб. посл., гл. 1, ст. 10—11. 7) Противъ этого мѣста позднѣйшая рука
замѣтила на полѣ: «едва не ошибся». 8) Вставлено на полѣ. 9) Посл. къ Титу, гл. 3, ст. 9. ,0) Въ теперешнемъ текстѣ:* «развратися>. м) іЪ. «и есть». Посланіе къ Титу, гл, 3, ст, 10—11. ніе съхрани, укланяй же ся сквернаго
тщеславія противныхъ прѣній лжеиме-
наго разума13). Ни кая же полза отъ
съводворянія ихъ, развѣ претыканіе и
съблазнь вѣрнымъ [и невѣрнымъ) ,4).
Они бо отъ міра суть, и сего ради
міру угодная глаголютъ, и міръ иослу-
шаетъ ихъ. Истинное же слово неудобь
уловляемо есть таковымъ. Сице духови
устроившу съкращеяу быти ему и малу,
по великому Василію: яко многъ разумъ
малыми словесы изъявляти, и съкраще-
ніа ради удобно внимающими памятію
съдръжати. Не точію же се, || (ИО) но
едино писаніе или слово разумъ не
единъ прочитающимъ являетъ или и
слышащимъ. И аще не сице бы было,
кая потреба чистоты и очищенію? Не
сего ли ради отшельничество отъ міра
и постничество ухищряемъ, и безмольвно
пребываніе, за еже очистити умъ и
безпристрастне зрѣти вещи? И отъ
безпристрастія приходятъ подвижници
въ совръшенное безстрастіе, рекше, отъ
чистоты умныя въ чистоту сердечную
храненіемъ святыхъ заповѣдей Христо¬
выхъ, просвѣщающихъ очи умныя. При-
часникъ бывъ Святаго Духа, егоже міръ
вмѣстити не можетъ, по гласу самого
Господа. Слово бо еже о добродѣтели
требуетъ сердца упразняющася отъ
земля и причастія ея. Человѣку же,
емуже сердце его трудится въ попе¬
ченію преходящихъ, добродѣтелныя ве¬
щи не възбужаютъ помыслъ его къ
любви и исканію .стяжанія ихъ. И аще въ насъ таковы суть не-
трезвящеися, что речемъ о иже ерети-*
ческимъ ||(об.Н0) уч[е]ніемъ укланяю-
іцихся въ развращеніе и сатанинскія
льсти духа гордостнаго наполненыхъ?
—^
**) 1 посл. къ Тим., гл. 6, ст. 20: «
уклонялся скверныхъ суесловій и дрека-
слоьій лжеименнаго разума». I) Добавлено на нолѣ. Библиотека "Руниверс1