Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1325 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1326 Бога. Се бо обрѣтаемъ многи научены
во всѣхъ языцѣхъ напротивъ стоящихъ
правыя вѣры и въ нечестія и хулы и
различныя ереси уклоншихся. И ни-
чтоже ползова ихъ многое ученіе. Наи¬
паче бо таковіи прельчщютъ красно¬
рѣчіемъ многимъ, сами прежде нрель-
стившеся. Сего ради заповѣдаетъ апо¬
столъ, глаголя: блюдѣтеся еда кто вы
естъ крадовъдя 4) хитростію и тщет¬
ною лестію уч[е]ніи человѣчьскими по
съставленіимъ міра сего, а не по Хри¬
стѣ, въ немже пребываетъ все испол¬
неніе божества тѣлесне 5). Якоже и
свѣтъ послѣдиже пріатъ солнечнаго
тѣла въображеніе, преже безобразенъ
сый, не умали свѣтлости своея преж¬
няя, еже свѣтъ всюду, — тако и Го¬
сподь, пріемъ человѣческое существо,
не преложся отъ божественаго суще¬
ства, еже быти всюду и съвръшати вся¬
ческая. И той есть учай человѣка раз¬
уму, комуждо прикладная подавая.
Но чистотѣ бо ума когождо разумѣ-
ваетъ !| (103) божественная тайна уче¬
нія, а не человѣческими науками. Очи¬
щаетъ же ся умъ охраненіемъ Хри¬
стовыхъ заповѣдей, и елико въ нихъ
(иско)снитъ 6) съблюдая и научая при¬
сно, толико просвѣщается и приходитъ
въ свое естественое здравіе. Якоже из¬
начала създася отъ святыя единосущ¬
ныя Троица, можетъ бо истинное слово
просвѣтити и умудрити въ благое пра¬
вымъ сердцемъ безъ грамотикіа [и ри-
торикіа]7). Якоже и божественіи [учатъ]8) *) У Мнклошича пояснено: «крадоводити—
ргаесіав адеге. 5) Колос., гл. 2, ст. 8—9: іблюдитеся, да
никтоже васъ будетъ прелщая философіею
и тщетною лестію, по преданію человѣче¬
скому, по стпхіамъ міра, а не по Христѣ,
яко въ томъ живетъ всяко исполненіе Бо¬
жества тѣлеснѣ». в) иско зачеркнуто киноварью. 7) Вставлено на полѣ. 8) ійет. мужіе и самъ Іисусъ сіе глаголетъ, не
благорѣчіѳ укаряюще, но сокровенное
въ немъ лжесловіе. Божествѳная бо
еѵангельскаго ученія проповѣдь не въ
словесѣхъ человѣческія мудрости, но
въ науцѣ Духа Святаго. Обѣщаніе же
Духа бысть ко хранящимъ запозѣди
Христовы: аще бо любите мя, заповѣди
моа соблюдите, и азъ умолю Отца, и ино¬
го утѣшителя дастъ вамъ, да будетъ съ
вами во вѣки духъ истинный, егоже міръ
не може пріати. И паки: имѣя заповѣди
моя и соблюдая ихъ, той есть любяй
мя, и аще кто любитъ мя, слово мое ||
(6.103) съблюдетъ. И не любяй мя,
словесъ моихъ не соблюдаетъ. А ваша милость на святыхъ и бо¬
гоносныхъ отецъ отрѣшилъ еси бого-
хулный языкъ! Якоже бо похваляай
плоды и словеса духовная, самого Бога
хвалитъ; тако и хуляй сіа, самого Духа
Святаго хулитъ дѣйствующаго въ свя¬
тыхъ,—еже не имать отпущенія тако-
вый грѣхъ въ вѣки, кромѣ прилежнаго
покаянія, /По Господню словеси. Глаголеши бо, яко святіи ученики
твердятъ, а лѣпшаго не знали, на чемъ
залежитъ душевное избавленіе. О, безумія! О, помраченія глубокія
прелести вашея! Сами не разумѣете,
святыхъ _ укаряти смѣете, глаголюще,
яко несъгласно пишутъ, овъгда глаго¬
лютъ вѣрою спастися, овъгда дѣлы
добрыми. Ослѣпшѳ прелестію ума ва¬
шего, не разумѣете, яко свягыи вси,
и аностоли, и иророци, идѣжѳ глаго¬
лютъ вѣрою оправдитися, но любовію
дѣйствуемою. Любви же, яже ко Богу
и ко искреннему, показанія суть мно-
га, яже не настоящаго часу выличати*
Видятъ бо сіа, иже таковыхъ искусніи.
ц{104) Неискусніи же увѣдѣти не тре¬
буютъ. Кая бо потреба злата въ калъ,
или въ свиніа бисеръ пометати и без-
чествовати слово Божіе? Но духовнымъ Библиотека "Руниверс1