История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1323 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1324 паки тещи иже отъ горы Синайскія въ
работу рождшомуся закону ветхому. Видиши ли, брате, яже и напротивъ
стоящая вамъ Святого Духа словеса,
невѣдуще силы его, на помощъ себѣ
пишете! Таково бо есть неправда,
сама събѣ навѣтующе, не разумѣетъ!
Якоже и прежде рѣхъ, да обуздуютъ
языки своя богоборцщ лжи сынове, гла-
голюще, якобы мы законъ старый, дан¬
ный отъ Бога Манихейскій, хулили и
згола отметали, яко непотребна от¬
нюдь чюжа Богу, якоже еретици гла-
годютъ ')* Но аще и много глаголютъ,
и пишутъ неправду! Жаднымъ обы¬
чаемъ довести того на насъ не възмо-
гутъ! Мы бо сице дръжимъ и мудр¬
ствуемъ о божественѣмъ законѣ, якоже
и святому [апостолу] 2) Павлу и про¬
чимъ святымъ мнится, яко добръ за¬
конъ, иже законне пріемлютъ его; къ
Христу бо отсылаетъ и того во всемъ
послушати повелѣваетъ, якоже и от¬
ческихъ гласъ въ время преображенья
свѣдительствова Моѵсею пред| |(об. 101)
стоящему. Не добро же законъ зле разумѣваю-
щимъ о немъ, иже безъ правого уче¬
нія глаголющимъ отъ него, и апостол-
ская преданіа и святыхъ отецъ ученіа
церковная растлѣвающимъ, и христіан¬
скихъ благочестивыхъ обычаевъ раз¬
орителемъ, младенствующимъ мыслію,
мнящимъ добро быти, еже възбранен-
ному древа разуму касатяся, съвръше-
ныхъ пищи въ несъвръшенномъ възра-
стѣ! Двѣ бо злобѣ отпадающихъ обрѣ¬
таемъ въ писаніи. Едина—еже отъ раз- *) Противъ этого мѣста, на полѣ позднѣй¬
шею рукою написано: «надобъ законъ дер-
жати, а не Жидовскій разумѣватп; Мани¬
хейскій же пе отреватп; Манихейскій бо зле
разумѣли п тако отревали законъ Моѵ-
сеовъ>. *) Добавлено на полѣ. лѣненіа въ житіе растлѣнно уклонити-
ся. Вторая—еже въ тщаніи неподобне
не пребывающу кому въ своихъ мѣ¬
рахъ гордостію възвышатися и въ без-
мѣріи хвалитиея. Не цыкладаютъ бо
ся отнюдь человѣческимъ разумомъ бо-
жественая нисаніа! Аще не быша отцы
наши святіи, отъ Духа Святаго навык-
ше, сказали намъ разумъ ветхаго же
и новаго завѣта, како бо нѣціи отъ
нихъ, яко траву, законъ разумѣли, на
ней же класъ || (102) пришествія Хри¬
стова соверіііитися хотяше? Созрѣвши
же пшеницы вѣры, не велика потреба
травы опоя, рекше соломы, или яко
злату и олову предлежащу и нужею отъ
обоего взяти! 3) Аще же кто, оставль
злато, изберетъ олово, тщету возлюби.
Не само олово тщета, добро бо и то
во время потребно, но лишенье лѣпша-
го тщету содѣла. Тако и, но прише-
ст[в]іи проповѣданаго въ законѣ Хри¬
ста, приседѣти писаніемъ законнымъ—
тщетѣ вина бываетъ, ради безвремен-
ства. И сіа убо о сихъ. Паки же въ листѣ пишѳшъ до пана
Остафія его милости неправое сказа¬
ніе, еже о сѣмени женскомъ на весг
родъ человѣчъ репейное, на едино лице
Христово претворивъ. Нѣсть сіе свя¬
тыхъ разума! Но отъ чрева глаголю¬
щихъ и хотящихъ разорити вѣру Хри¬
стову сатанинскаго умышленія подлага-
ніе татскимъ образомъ. И паки о науцѣ писалъ си, яка бы
многи языки имѣти учителемъ добро.
Но не въ словеси, рече апостолъ, цар¬
ство Божіе, но въ силѣ добрыхъ дѣль!
И паки глаголетъ: совѣсть помышленія
мудрыхъ || (об. 102), яко суетна. И па¬
ки: мудрость ‘міра сего буйство отъ 3) На полѣ позднѣйшая рука замѣтила:
«прикладъ-но разуму*. Библиотека "Руниверс1