Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1297 ЦОСЛАНІЛ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1298 же имать преданіе церковное—просто
поклонитися молясь Богови,—аще и
мнится христіанинъ быти, таковый не¬
христіански, но жидовски или поган-
ски молится, ругается паче, нежели
молится Христу. Понеже иже по плоти
мудрствующей стыдятся исповѣдатиХри-
ста распята, для того и знаменіа его
отбѣгаютъ. Истинною же вѣровавшимъ
въ Христа—не безчестіе, но слава Хри¬
стова крестъ. Иже бо, рече Господь,
|| (81) постыдятся мене, сирѣчь, еже
по человѣчеству житіа и страданія мо¬
ихъ словесъ, сирѣчь, еѵангельскаго уче¬
нія,—и сынъ человѣческій постыдится
его, егда пріидетъ въ славѣ. Почто?
Занеже мудрость мірская—вражда на
Бога. Закону бо Христову не покаряет-
ся, ани можетъ. Не дано бо есть мѣ¬
сто несъвлекшуся не съвлекъ новаго
ветхаго человѣка поити въ путь Хри¬
стова смиренія8)' Таковіи вси, которіи ос¬
тавили Христово ученіе, а къ старому
закону вернулися, якобы изобрѣтъ вину
оттуду противитися христіанскому за¬
кону и благочестивымъ обычаемъ ихъ. Но понеже о божественомъ знаменіи
креста Христова начахомъ бесѣдовати,
сіе якоже можемъ отчасти изъявивше,
на проччая пойдемъ, яже бо прежде ре-
ченна суть нами вся о чювствевнѣмъ
крестѣ, сирѣчь о видимомъ знаменіи. Едино же естъ требѣ приложити, яко
и самъ Христосъ о второмъ пришествіи
бесѣдуя глаголетъ: тогда, рече, явится
знаменіе чудесемъ сына человѣческаго
на небеси, и тогда въсплачются вся
колѣна земная. Явѣ, яко крестъ Хри¬
стовъ явится, въсплачютъ || (рб. 81) же
сл вси невѣровавшеи. Аще и врагомъ
креста Христова не угодно се, но мы
внимаемъ словесемъ Господнимъ в свя¬
тымъ его. Сице бо, якоже и прежде *) Здѣсь перепутано, см. Колос. гл. 3, ст. 9—10. рекохъ, вси святіи видимое знаменіе
крестное всюду ночитаху и повланя-
хуся, и яже насъ ради страсти Хри¬
стовы и въскресеніе прославляху. И
мы тако дръжимъ и мудрствуемъ, по
преданію съборныя церкви. Рцемъ же, прочее, что есть дѣяніе
креста Христова? Дѣяніе креста сугубо естъ, и се но
сугубому естества нашего пріемлется
въ двѣ части. Ову бо, еже претерпѣти
скорби тѣлесныя болѣзни и труды, еже
естъ распятіе плоти у апостола знай-
дешъ, идѣже глаголетъ: удержу си тѣло
мое и порабощу ё, и прочее. Сіе ярост¬
ная части души страсть исцѣляетъ.
Второе дѣйство любве душевныя, еже
по исцѣленіи души бываемо въ похот-
нѣй части въ тонкости ума и пребыва¬
ніе въ молитвѣ всегдашнѣй. И аще кто
въ нервѣй части проходя прежде ис¬
цѣленія страстей прескочитъ во оной
второй рачителне, || (82) пачеже отъ
лѣности гнѣвъ Божій приходитъ нань.
Что (зіс) ради? Понеже не въсхотѣ за¬
конно нострадати и умрътвити уды су¬
щая на земли, и[но] 9) усладився слу¬
хомъ 10), или прочетъ писанная о тако¬
выхъ, потече въ путь исполненъ мра-
ковъ. Пачеже самъ слѣпъ очима. Се же
реченно есть древними святыми, яко¬
же прежде даже умертвитися чувстви-
телницанъ отъ немощныхъ еже отлу-
читися мысленъ отъ міра, аще въсхо-
щетъ умъ взыти на крестъ, гнѣвъ на¬
ходитъ наѣь. Въсхожденіе же, нанося¬
щее гнѣвъ, не пръвыя части креста,
еже естъ распятіе [пло]тн и), но еже
взыти въ видѣніе, идѣже и Павелъ
прежде любве неключимо то показа.
Не предложивъ бо подвигъ скорбей по- Поправлено на полѣ поэднѣишпмъ по¬
черкомъ. *°) Поправлено на полѣ изъ «духомъ». ") Дописано позднѣе на полѣ. Библиотека "Руниверс1