История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1285 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1286 || (об. 71) Видиіли ли, како Богъ жи¬
выя, ради отшедшихъ, милуетъ? И паки:
повнегда съгрѣшити Съломону, раздѣ-
лити царство его, отвѣщавъ Богъ
рене: обаче въ животѣ твоемъ не со¬
творю сего, ради Давида отца твоего.
И на гробѣ пророка Іелисея мертваго
въскреси. Зриши ли, яко мертваго въ-
скреси мертвый? Тако Богъ прославляетъ имать отъ святыхъ апостолъ изначала,
отшедшихъ святыхъ, неумръпшхъ, но
яко живыхъ нроповѣдати. Въ псальмо¬
пѣніи же святаго събраніа мысль псаль-
! момъ—еже (отъ) *) 3) Бога и того ближ-
і няя угодники похваляти. | А еже тогда избыло отъ насъ, внег-
да писахомъ и божественнѣй литоргіи^
нѣстъ празно и днесь приложити, ради святыхъ и любитъ почитаемымъ имъ,
понеже слава и безчестіе святыхъ на
самого Бога въсходитъ. Сіа въ ветхомъ отъ многихъ мало
въспомянухъ. Еретици же, завидяще славѣ свя¬
тыхъ, еяже получиша отъ Бога, умръ-
лыми нарицаютъ по реченному: яко
вменишася въ очію безумныхъ умрѣти.
Здѣ убо святый, обрученіе духа пріем-
ше, яко зерцаломъ въ гаданіи, зряху
божественная, по разрѣшеніи же тѣла
лицемъ къ лицу. Тѣмже и по отше-
ствіи отсюду святыхъ душа дѣ[й]ствены
въ Дусѣ Святѣмъ, и молятся о насъ,
аще и мы сами поспѣшествуемъ, а не
съцротивная творимъ. Въ новѣмъ же завѣтѣ извѣстнѣе у-
||(72)вѣдѣхомъ отъ самого Бога глаго-
люіца: Богъ нѣстъ Богъ мертвыхъ, но
Богъ живыхъ; вси бо тому живи суть. А еже колика знаменіа и чудеса мо¬
литвами своими святіи и въ животѣ семъ
и по смерти сътвориіпа аще бы хотѣлъ
кто исчести ихъ,—паче песка умножатся. И аще хощеши извѣстнѣе вѣдѣти,
прочитай житіа святыхъ, и не въстре-
буеши отъ инѣхъ научитися, аще съ
вѣрою будеши Ърочитати. Обычай бо
есть невѣрію ползу погубляти. И въ
всѣхъ снисанихъ обрѣтаемъ, яко и
сами святіи въ . житіи семъ при¬
зывали отшедшихъ святыхъ на молит¬
ву. И съборная церковь преданіа 2) *) Въ подлинникѣ: «предал». Эта ошибка
поправлена позднѣйшею рукою. безбожныхъ ругателей. Глаголютъ бо
въ безуміи своемъ, яко за здравье и за
упокой || (об. 72) приносятъ. И се
есть апостолское преданіе. Пишетъ свя¬
тый апостолъ къ Тимофею: молю преже
всего, творити мольбы и молитвы, про¬
шенія и благодаренія за вся человѣки,
за царя и за всѣхъ, иже въ власти су¬
щихъ, да тихо и безмольвно житіе по¬
живемъ 4), и прочая. Благодареніе же
сказуютъ святый, еже надъ хлѣбомъ
предложенымъ въ священную службу,
се есть, еже глаголется: за здравіе.
Такоже и отшедшихъ святыхъ, иже
въ благочестіи житіе скончавшихъ, не-
растоятелне надъ "божественымъ жръ-
твеникомъ написана имена ихъ мѣти.
Еже и тайная святыхъ поменникъ про¬
повѣдь именуется, еже по нынѣшнему
обычаю глаголютъ: за упокой. О семъ
пишетъ святый Деонисіе: аще и инако
днесь отъ неразумія бываютъ нѣка по
человѣческому разуму, но мы точію
святыхъ апостолъ и святыхъ отецъ
преданіа поминаемъ, якоже бысть отъ
начала. Паки еще иная глаголютъ,
иже отъ своего невѣрія изумлени и
піани суще не отъ вина, но отъ своего
презорства, по пророку глаголющему:
горе упивающимся не отъ вина! || (73)
Есть бо и кромѣ вина униватися и,
трѳзву сущу, отъ своея похоти, яко отъ
вина изумлятися, и въ прелщенномъ
разумѣ валятися, иже всюды Духу Свя- 3) Вычеркнуто киноварью. 4) 1 Тимоѳ., гл. 2, ст. 1—2. * Библиотека "Руниверс1