Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1275 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1276 ствіа Божія, по апостолу. Они бо отъ
лукаваго духа движими, отъ рвенія про¬
тивятся истиннѣ, повинующеся неправ¬
дѣ, всякіа хулы умышляютъ на церков¬
ныя уставы и на вся благочестивыя
православныхъ христіанъ обычая. По
реченному: положиша небеси уста своа,
Іі (64) а языкъ ихъ проходя по земли
пръсть съ старымъ зміемъ яды не пре¬
стаетъ. Тѣмже недостоитъ намъ дивити-
ся, ни стужати с и о невѣдящихъ и за-
блуждшихъ, но паче молитися о нихъ,
еда когда дастъ имъ Богъ покаяніе въ
разумъ истинны възникнути имъ отъ
діаволскіа сѣти, живы, уловлены отъ
него въ гордыну его и пути смиреніе
не познаваютъ, ходяще въ прелести
огня ихъ и въ свѣтѣ пламени, егоже
сами въспалиша и солнца правды не
видѣша, рекшаго: научитеся отъ мене,
яко кротокъ есмъ и смиренъ сердцемъ,
и прочая. И паки: аще кто любитъ мя,
заповѣди моя да соблюдаетъ. Понеже
заповѣдь Господня свѣтла, просвѣщаю-
щи очи. Сіи же, прескочивше дѣяніе,
имже зрителенъ умъ, взыскаша видѣ¬
ніе '), еже не бываетъ преже съвръшен-
наго очищенія. Тѣмже отъ праваго раз¬
ума отвръжены быша, якоже онъ обе-
срамивыйся вніити на бракъ въ сквер¬
ныхъ одѣяніяхъ,—и отъ слуха ушесъ
токмо и отъ чернила писменъ сродна¬
го темности ума ихъ. Сего ради гла¬
голетъ нѣкто отъ премудрыхъ святыхъ:
аще не будетъ чиста зѣ||(об.64)ница ока
душа твоея, да не дръзнеши възрѣти на
кругъ солнца, да не лишиши самъ себе и
тоя малыя заря, еже естъ простая вѣра
и смиреніе и малая дѣла, яже по силѣ
твоей, и отвръженъ будеши въ тму пре¬
лести внѣшняя. Ходяще бо, рече, въ
тѣлѣ, отходимъ отъ Бога. Почто? Зане 4) На полѣ позднѣйшимъ почеркомъ: «по¬
ступи на дѣяніе, потомъ успѣешь и въ ви¬
дѣніе». вѣрою, яже отъ слуха точію ходимъ, | а не видѣніемъ. Видѣніе же слуха из¬
вѣстнѣе. Видѣніе бо преже дѣянія
боязни Божіа въ погибель вноситъ на
сіе преже времени дръзающихъ. А до-
нелиже въ мѣстѣ тѣлесномъ затворе¬
ны есмы, потребно есть тщаливомъ бы-
ти намъ въ дѣлѣхъ покаянія, въ стра-
сѣ Божіи—той бо зачало истинныя пре¬
мудрости. Егда же сътворитъ кто пло¬
ды достойны покаянія и вѣренъ будетъ въ
части сей пръвѣй, еже умрътвити уди
сущая на земли, тогда дается сила, нѣ¬
кая души неизреченна — къ видѣнію
Божественному духомъ простиратися. Сіа же не туне писахомъ, но полез-
| но къ видѣнію нынѣпшего времени.
Понеже мнози днесь полни суще стра¬
стей, лишесловуютъ и млади суще
умомъ яже бестрастныхъ дѣло изыма¬
ютъ, забывше себе, дръзостне о таин¬
ствахъ | (65)предаютъ словеса, не раз-
умѣюще ни яже глаголютъ, ни о них-
же утвержаются. Не можетъ бо сму-
щеный умъ, наипачеже опіаненый мнѣ¬
ніемъ, рассудити достойне, и разлучи-
ти божественная отъ человѣческихъ.
Тѣмже, глаголетъ апостолъ, аще кто
себе мнитъ видѣти, что не уразумѣ а)
якоже достоитъ разумѣти, понеже плот¬
скій разумъ противенъ естъ вѣрѣ Божіи. Аще бо и глаголютъ духоборци вѣ¬
ру имѣти; но отъ плодовъ ихъ, паче-
же и отъ словесъ хулныхъ, познаваютъ,
внегда празную, пачеже мертвую, свою
вѣру, на языцѣхъ лежащую, а не въ
сердци, якоже лыценіе на удици пред-
ложше, и христіанскимъ именемъ, яко-
жѳ овчиною, закривающе сущаго въ
нихъ еретическія прелести кумира, иже
божественыя службы священнодѣйство,
иже Святымъ Духомъ указанно, поло¬
женно,—чары и пля саніа быти глаго- *) См. выше, стлбц. 1215-й, прим. 2-е. Библиотека "Руниверс1