История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1271 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1272 гажды и Жиды, отступивше истиннаго
Бога, прелестишася. Отъ сихъ языческихъ боговъ лож¬
ныхъ отводя люди своя, Богъ заказалъ
чинити всяко подобенство, а не о Хри¬
стовѣ образѣ и святыхъ угодниковъ
его! Аще бы се было по еретич[с]кому
злоумію не бы повелѣлъ самъ Богъ
Моисеови учинити скинію по образу
показанному на горѣ, таже потомъ
кивотъ завѣта Господня, въ немже
знаки въ память преславныхъ чюдо-
твореній его положити, превышеже
того—и херувимская образы въ славу
имени своего Богъ учинити росказалъ.
Сіа вся дѣла рукъ человѣческихъ суть:
рѣзано же и ма^кяно, и златомъ, и
сребремъ, и каменіемъ драгимъ укра¬
шена; обаче покланяема бѣху и почи¬
таема отъ благочестивыхъ людш. Видиіпи ли разнство вещей? Убо
равно ли положимъ Божіа храма обра¬
зы съ язычскаго храма образы, или при-
носимыа Богу жрътвы тогда съ языче¬
скими жрътвами, яже бѣ || (61)сомъ
жрутъ, а не Богови? Да не будетъ! По-
клоню бо ся, рече пророкъ, къ церкви
святѣй твоей. И паки рече: възнена-
видѣхъ церкви лукавнующихъ и съ не¬
честивыми не сяду. Нынѣ ли и аще
тогда бяху подобающая въ славу Бо¬
жію образы?! Нынѣ ли отметати свя¬
тыя образы, якоже глаголютъ, иже отъ
премудрости ненаказаніи, заровно пола-
гающе Христовъ образъ истинно Бога
нашего ложнаго Бога Аполонову куми¬
ру?! Внегда бысть велика благочестія
тайна, Богъ явися въ плоти, по апо¬
столу. Сего ради плотію описуемъ то¬
го, а не Божествомъ, якоже глаго¬
лютъ хулници, хвалимымъ. И почитаяй
икону, того 1) самого почитаетъ, его- *) Въ подлинникѣ то зачеркнуто кино¬
варью, а на полѣ написано: «опо[го]>. же образъ написанъ есть. И покланяй¬
ся образу Христову, самому поклоняет¬
ся сѣдящему одесную Бога Отца, куп¬
но съ Святымъ Духомъ. Видиши ли, камо въсходитъ икон¬
ное поклоненіе! По Великому Василію и по святому
Григорію Омиритскому и прочихъ свя¬
тыхъ: такоже и безчестіе на главу
безчестящаго възвратится, понеже Богъ
поругаемъ не бываетъ. Но еже сѣетъ
человѣкъ, сіе и пожнетъ. Такоже и
святыхъ почесть же и хула || (об. 61)
на сътворгааго ихъ въсходитъ. Тѣмже
въкратцѣ речемъ о сихъ, елика суть
написана въ святомъ писаніи, въ зако¬
нѣ же и пророцѣхъ и псалмѣхъ, и яже
въ откровеніи святаго апостола Іоана
Богослова, и прочій святіи, отрицающе
идолы, и святіи апостоли вси. Вѣдомо да
будетъ благочестію твоему,' яко вся сихъ
разумѣнія о языческихъ идолѣхъ писана. , О нашихѣ же пишетъ и великій въ
божественнѣй премудрости священому-
ченикъ Деонисіе, Павловъ съсуда из¬
браннаго ученикъ, сице глаголя: яко
убо въ лѣпоту предложишася образы
безобразныхъ, ни едину вину речемъ
мѣры человѣческаго разума немогущимъ
кромѣ видимыхъ на умная взятися ви¬
дѣнія. Тѣмже и реченья невеществен¬
ная веществеными образы уразличивъ
предастъ, яко да по мѣрѣ мы сами
отъ видимыхъ священныхъ зданій на
простыя и необразныя възмемся възво-
ды и подобія: яже убо видимыя хра¬
мовъ доброты благолѣпія помышляя из¬
ображеніе^ яже чювственнаго ка || (62)
ндила благоуханіе, въображенье умнаго
преданія, и безвещественнаго свѣтода-
ніа образы, вещная свѣща, и тайное
священодѣйство Іисусова причащеніа,
и елика и иная небеснымъ уб& суще¬
ствомъ премирне, намъ же вся въ об*
разѣхъ предашася. Биб/іиотека "Руниверс