Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1269 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1270 отъ растлѣныхъ человѣкъ умомъ и ли¬
шеніяхъ истины, мнящихъ користь
быти благовѣріе, иже купитъ и про¬
даютъ Духа Святаго неародаемую бла¬
годать, токмо словомъ не хулятъ, дѣ¬
ломъ же зѣло помагаютъ еретичствую-
щимъ. И збыстся и нынѣ писанное:
яко тѣсно ны есть отвсюду 5), занеже
бѣху вси смятени, яко овца, неимущи
пастыря. Исчезе доброта, обнажися
злоба. Спящемъ нивы хранителемъ,
пріиде врагъ и всѣя плевелы злаго
ученія. Тайно бо дѣйствуется анти¬
христова безаконіа 6), якоже пишетъ
Павелъ въ посланіи къ Сулененомъ въ
главѣ [2], зачало 275. Да смотритъ ѵождо извѣстно тамо
хотяй навыкнути, како превъзнесется
на всякаго нарицаемаго Бога или свя¬
тилища 7), еже нынѣ той же дѣй¬
ствуетъ своими слугами не яве, но таем-
не, извѣтомъ благочестіа || (об. Щ
правую вѣру въ козни діаволстѣй раз-
орити [по]тщашася 8), — яко овчиною,
именемъ христіанскимъ, съкривающе
внутръ Жидовскаго разума вълка. И
мнози отъ простыхъ послѣдуютъ злыхъ
уч[е]ній нечистотамъ, въ нихже путь
истинный похуленъ естъ. Но не предуспѣютъ о мнозѣ. Без¬
уміе бо ихъ обличенно будетъ предъ
всѣми. Не можетъ бо лжа противитися
правдѣ, аще и на время попущаетъ,
имиже судбами вѣетъ Богъ на искусъ
вѣрныхъ. Но да възвратимся паки на развра¬
щающихъ божественнаа писаніа правы
разумъ и неразумѣвающимъ силы духа,
лежаща въ словесѣхъ. 5) Дапіил., гл. 13, ст. 22. ®) Солуп., гл. 2, ст. 7: «тайна бо уже дѣет¬
ся беззаконія». 7) ІЪ., ст. 4: «превозпосяйся паче всякаго
глаголемаго бога или чтилища». 8) по приписано позднѣе надъ строкою. Мнятъ бо на помощь имѣти своимъ
ересемъ Моисеова закона сѣнь мимо-
шедшую и глаголютъ прелыцаеми си-
це: Богъ самъ (рече въ десятѳрословіи)
приказалъ: не учини събѣ всякого по¬
добія, елика на небеси выше, елика на
земли низу и елика въ водахъ, подъ
землею, и не поклонишися чюжимъ Бо¬
гомъ, ниже послужиши имъ. Зриши-
ли, яко чужимъ богомъ не указалъ чи-
нити подобія. Въ христіанѣхъ же нѣсть
иного Бога славима, кромѣ единого въ
Троици покланяема и служима. Тѣмже
не имутъ съпротивнаа || (60) мудр¬
ствующей открасти вѣрныхъ духовнаго
богатства тщими словесы. Сказалъ бо
есть Духъ Святый разумъ сихъ бого¬
носными нашими отци и не оставилъ
насъ прельщены ми нѣкихъ скитатися
славами: Еже бо «не учини събѣ вся¬
ко подобіе» речѳтся, внегда телецъ
сътвориша Іизраильтсне въ пустыни, и
яко навыкоша въ Египтѣ служите и
кланятися рукотвореніемъ Египетскимъ.
А еже «[на]9) небеси горѣ» —не о ан-
гелѣхъ глаголетъ, якоже темніи о свѣ¬
тѣ блекочютъ, но понеже Халдеи,
пръвѣе отъ своего разума заблудивше,
планиты обоготворивше, образы учини¬
ли, Крону же и прочимъ звѣздамъ их-
же нарицаху, и небесныхъ образы, и
солнце царицю небесную прозваша, и
прочая; и человѣкъ почтеныхъ паче
мѣры въ животѣ и по смерти кумири
въ образъ имъ учинили, якоже и Со¬
ломонъ свѣдительствуетъ. И «елика въ
водахъ подъ землею»—якоже при Да¬
нилѣ зміи и ина многа, отъ нихже
пріемше, Еллини многа и еще безмѣ-
стіа къ симъ многоножныа прелести
ложнѳ привведоша, и жрътвы приношаху
не токмо живътныхъ, но и чада || (об. 60)
своя заклаху бѣсомъ. Въ нихже мно- 9) Вставлено на полѣ, Библиотека "Руниверс1