Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1261 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI В®КА. 1262 менства духовне погибоша. Тѣмже не тре¬
бѣ нннѣ игуменъ, но потреба нынѣ служи¬
телемъ о церкви же и страннопріимствѣ. Въ [ны]нѣшнее бо время похвалнѣя
общаго особное житіе, и спасая спа¬
сетъ свою душу. Всякому бо произво¬
дившему благое поспѣшествуетъ Богъ.
Общее тбо житіе писано есть въ «Дѣ¬
яніяхъ», идѣже глаголетъ: народу же
вѣровавшему бѣ сердце и душа едина.
Но нигдѣже днесь таково обрѣтается,
но съпротивно паче. И нѣстъ добро
на вредъ бываемое приобщеніе. Уне
естъ таковымъ не събиратися, въ них-
же о заповѣдехъ Господнихъ попеченіе
ни едино, но приобидѣніе. Не похвали
апостолъ съжитіа растлѣнихъ человѣ¬
ковъ умомъ, и прочая виды злобы тѣхъ
изочте, || (53) рече: ты же, о человѣче
Божій, сихъ отбѣгай, и прочаа. Похвал[е]но убо естъ отъ отецъ, еже
со единѣмъ или много съ двѣмЯ без-
молствовати: средній путь быти съгла-
голютъ. Идѣже бо, рече Господь, два
или тріе събраны въ имя мое, ту есмъ
посредѣ ихъ. Должни же суть събраніи
вѣдати разумъ събравшаго и къ тому
уготовлятися, еже творити его. Аще
ли не тако, услышатъ глаголемое «что
мя зовете, Господи, Господи, а не тво¬
рите, яже азъ глаголю». Аще и въ
имя Господне мнятся събрани быти,
странничество истинное и любодружное
уединеніе, и пропитаніе книжное въ
безмолвіи, и въпрашеніе искусныхъ, и
еже. къ трудолюбной молитвѣ упраж¬
неніе всякому потребно есть, дондеже
пріиметъ учительства духа внутрне
забвтнаго разума. Странничества же глаголемъ не еже
скитатися, яко же нѣціи пріагаа; по¬
требное бо еже на единомъ мѣстѣ пре¬
бываніе, но еже съ мірскими не свя-
затися. Человѣческыа бо дружбы, кромѣ
духовныя любви, чюжа суть нашего обѣщанія, и толико отстояти отъ нихъ,
еликоже видимъ || (об.53) мертвыя отъ
живыхъ стояща. Аще ли ни? Оставляти
мѣсто и отходити. Нѣстъ бо намъ отече¬
ство здѣ. Не якрже ненавидещѳ своихъ
си, или мѣстъ отходимъ. Да не бу¬
детъ. Но ради, яже отъ нихъ намъ
пребывающаго, вреда душевнаго и вся-
коя споны. Обаче въ всемъ себе уко-
ряти должны есмы, а не иныхъ. На¬
чало всему благѵ въ человѣпѣхъ —
страхъ Божій, [и еже отлучити мысль
отъ молвы мірскіа, и присно поучати
умъ въ словесѣхъ Божіихъ,]1) и въ ни¬
щетѣ жити. Помощъ же сихъ скоро
възноситъ възноиіеніе всегда зданія ду¬
ховнаго. Й аще въ семъ жительствѣ
начнетъ кто, не ‘ вѣмъ азъ, колико
свѣтъ въсіаетъ въ души его. Понеже
единъ звавый всѣ съсуды избранныя
службы своея, немощнуетъ бо языкъ
ко исиовѣданію, еликихъ дарованій спо¬
добляются, иже въ молитвѣ таинству-
ющіи съ Богомъ, точію съ разсуже-
ніемъ и подобномѣрами, да не выше
потребы вещъ бываетъ. Лихоимствуетъ
бо лихоимство душевное. Часть видимаго
желанія вку || (54)пѣ съпряженнаго тѣ-
лесе(зіс). Всякѵ вешъ мѣра краситъ. Безъ
мѣры же инящаяся добра быти на
вредъ устраяются. Понеже плоть же¬
лаетъ на духъ, духъ же на плоть. Сіа
бо суть противна другъ другу. Тѣмже
да не аще хощемъ сіа творимъ, но
якоже Господь хощетъ и руку помощи
подастъ. Емуже слава въ вѣки-, аминь. Дирлюся, яко тако скоро предлагае-
теся отъ звавшаго васъ благодатію Хри¬
стовою въ ино ученіе нѣкоихъ лжесло¬
весникъ, смущающихъ васъ А хотящихъ
іфевратити обычая христіанскія и близъ
Жидовска разума устрояющихся. Но аще *)*) Вписано на нолѣ. Библиотека "Руниверс1