Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1257 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, ХУІ ВѢКА. 1268 не постническое ли житіе прохождаху
и пустыни съпребываху, освятившеся
Богу || (49)въ чистотѣ? Иоанъ же Заха-
ріинъ сынъ, не въ пустыни ли въспи-
тался, не все ли житіе его постъ бяше,
не дѣвственникъ ли бяше? Вы бо днесь таковое жительство от¬
метаете, не вѣдуще силы въ писаніи,
и глаголете, яко нѣстъ писано. Естъ
писано, но убо вы не внимаете, единою
упившеся, неправымъ ученіемъ. Что„бо,
рече Господь, яко суть скопци, иже и
скопишася сами царствіа ради небесна¬
го, и ради величества дѣтели выше-
естественныя на изволеніи положи,
рекъ: могій вмѣстити, да вмѣститъ. Не
хулимъ есть бракъ, иже съ цѣломудрі¬
емъ да не будетъ; но дѣвство съ раз¬
умомъ похвалнѣе и высочаи множай-
ше. ІІрощенъ убо есть бракъ и благо¬
словенія отъ Бога сподобленъ. Обаче
еже отъ него неупражненіе, яже о
Бозѣ попеченію съпротнвъ положи Па¬
велъ: неоженивыйся печется о Господ¬
нихъ, како угодити І’осподеви. И паки:
раздѣлися, рече, и жена и дѣва, непо-
сягшіа печется о Господнихъ, да есть 3)
свята || (об.49)и тѣломъ и духомъ. Зриши ли,' како не отметаетъ по васъ
апостолъ дѣвства, но и зѣло похваіляетъ. Бромѣ же поста и въздержаніа и
удаленія отъ міра, житіе иноческое не-
удобъ исправляемо есть, нвжё бо да¬
но есть двоякимъ сердцемъ приступаю¬
щимъ, ниже на лицизрѣніе у Бога
естъ, когда и бвому же дати, овому
же ни. Да не будетъ кому помыслити
сіе безаконство, еже глаголати на Бо¬
га неправду по безумныхъ, но по уго-
тованію съсуда сердца своего кождо
пріемлетъ благодать. Не вси бо, рече,
вмѣщаютъ словеси сего. Благодать Бо¬
жія и великое дарованіе, еже сподоби- ®) Въ современной Библіи: «будетъ» (1 Бор., гл. 7, ст- 34)- тися кому таковаго жительства! И
образъ самъ Господь сего положи мно-
жицею, отходя въ пустыню и моляся,
ниже ученіа ради изволи обнощевати
во градѣ. Бѣ бо, рече, Іисусъ въ день
въ церкви уча, въ нощи же исходя
въдворяшеся въ горѣ, нарицаемѣй Еле-
онъ. Сего ради и мнози отъ великихъ
святыхъ отецъ, оставлыпе грады и тор¬
жища, въ вся дни || (50) живота ихъ пу¬
стынное лобызаху житіе, умлъкнувше отъ
всѣхъ мірскихъ. Глаголю же Антоніа
Великаго и Арсеніа и Ивана Фиваид-
скаго и иніи мнози, иже безстрастна
суще и съвръшенніи премудри, яко
юроди вмѣнишася. И аще сіи свѣтила, ихже весъ міръ
требоваше и словесе, и вѣдѣнія и по¬
мощи, предпочтоша паче всѣхъ любовъ
Божію безмольвнымъ пребываніемъ, —
колми паче намъ, страннымъ и немо¬
гущимъ собѣ добро-съхранити, потребно
бѣжаніе отъ вещей же и человѣкъ, да
съблюдемъ предѣлы, еже къ Богу но-
слушаніа обѣщаніа нашего. Плоду бо
не сущу не часто похощемъ въ семъ
бо жительствѣ. Аще [кто] *) въ иетин-
ну Господа ради молчитъ, множество
слезъ ражаётся. Бдажени бо, рече, пла-
чющіи, яко тіи утѣшатся. Несказанно
намъ утѣшеніе, внегда бо сподобится
кто слезами пройти странную пажить:
тогда стрѣтаетъ его таковое утѣшеніе,
иже не приходитъ || (об.50)отъ обрѣт¬
шихъ его здѣ. И вси святіи плачуще
изыдоша отъ житіа сего. Аще святіи плакахуся здѣ, и. очи
ихъ исполняхуся присно слезъ, мы же,
грѣпініи, исполнени язвъ, не требуемъ
ли плача? Отъ плача бо приходитъ кто
въ чистоту душевную. И всѣмъ разн¬
ствуютъ любимици Божіи отъ прочихъ:
тіи плачютъ, а міръ смѣется; тіи сѣ- *) Дописано ва полѣ. Библиотека "Руниверс1