Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1247 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА, 1248 друга, клятвѣ законнѣй сподобляется.
Тако бо положи чинъ вещій. Дай мо¬
литву духовную тЬлесне молящемуся.
Якоже законъ и заповѣди [вся] *) и до
чистоты сердечныя, тако и милостивніи
образы. Вздыханія же и колѣнопрекло¬
ненія, и біеніа въ перси, и паданіа на
лици, и сладкій плачъ, и прочая вся
даже до чистыя молитвы предѣлъ имутъ,
ея же міръ вмѣстити не можетъ. Ни¬
же бо, рече Господь, яко вси поклонятся
ІІ(об.4Ѳ) духомъ, но таковѣхъ ищетъ
отецъ являа, яко мало таковыхъ и оскуд-
ни сутъ, и Богу точію единому вѣдоми.
Пачеже и къ сему реченна суть: яко от¬
водя мнѣніе Іюдей отъ Ерусалима, въ
немже жрътвы и молитвы и празници
законные повелѣнно закономъ въ еди¬
номъ съвръшати до времени его при¬
шествія, такоже и Самарянъ отъ горы
оноя. Намъ же, яко тѣлеснымъ сущимъ,
тѣлесными образы божественная пре¬
дана быша, дондеже очистится зри-
телное, внегда уврачеванна будетъ
страстная часть души. Но ниже тогда
прикладно естъ отрицати образы бу¬
детъ, донелѣже частный разумъ упраз-
нится. Всѣмъ бо бываетъ всякъ, иже
Бога видѣти удостоеный. Но нѣціи днесь, якоже видимъ, по¬
слѣдняя недугующе здравіе имѣти про¬
повѣдуютъ, образомъ святымъ ругаю-
щеся, и христіаны, почитающая ихъ,
болванники досадителне нарицаютъ, не
слышаіце глаголющаго, яко ругателе и
досади|(41)тели и хулници царствія Бо-
жіа не наслѣдятъ. Глаголютъ же, яко и
забивати идолопоклонниковъ—по Бозѣ
есть ревность. Видите ли піанство отъ
безумія, а не отъ вина?! Не отъ ви¬
довъ бо премудрости причатается рев¬
ность въ человѣцѣ, но отъ недугъ ду¬
шевныхъ. Духовныя же премудрости *) Дописано на полѣ. знаменія—кротость и простота, яже отъ
великія и крѣпкія душа и твръдаго му¬
дрованія бываетъ и носитъ недуги чело-
вѣча, лореченному: вы, силныи, должни
немощи немощныхъ носити, и съгрѣшаю-
щихъ исправляйте духомъ кротости.
Сіи въистинну буи, а не мудри. Еѵан-
гелію глаголюще вѣровати, вся съпро-
тивная и чюжая еѵангелскаго ученія и
глаголютъ и творити понуждаются.
[Господу] а) глаголющу: будите мило-
серди, якоже отецъ вашъ небесный,—
свое бо есть солнцу сіати на злыя и
на добрыя, а дожду проливати правед¬
нымъ и неправеднымъ,—и е,ке якоже
хощете да творятъ вамъ человЬци,тако
и вы творите имъ,—се бо законъ и про-
роци. Вправду убо божественый II (об.4і)
апостолъ не повелѣ церкви быти начал-
нику, иже свой домъ неправедне пра¬
вя щу. Подобаетъ бо прежде въ собѣ
коемуждо слову же и ярости и похо-
тѣнію от^учати, яже по достоянію, да
не обидитъ кождо своего чина, но да
началствуетъ меншими превъсходимое
слово. Уврачевавый бо себе той можетъ
и инЫхъ уврачевати. Всяка убо нужда
ихъ въ Бога зрящихъ отгнана бысть, а
вмѣсто сихъ самоизволное введеся. Аще
бо, рече, кто хощетъ по мнѣ ити, да
оставитъ своего навыкновеніа обычаи,
понеже нѣстъ мощно и человѣческыя
похоти и Божію творити волю. Но вы глаголете яко не себѣ, но
Бога отомщаемъ, и въ законѣ бо по¬
велѣлъ Богъ идолослужителей и зако¬
нопреступниковъ убивати, и паки: не¬
навидящая ли тя, Господи, възненави-
дѣхъ. Вѣдомо же се да будетъ всѣмъ бла¬
гочестивымъ, да не прелщени будемъ
отъ суемудреныхъ онѣхъ лжеименнымъ
разумомъ: есть бо II (42) сечюже еѵангель- *) Дописано на подѣ. Библиотека "Руниверс1