История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1245 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1246 его селеніе его. И паки: аще языйду на не боготворяще образа, нижб въ томъ
небо, ты тамо еси, и аще сныйду въ , надежду полагающе, яко христіанохул-
адъ, тамо еси, и прочая. Но обаяе и | ници лжуіце глаголютъ ||(об.39) «да не
вѣдый вездѣсущаго мѣста же и вся бо' і будетъ»; но яко отъ образа на память из*
жественная честне почиташе, и не то- і бавленіа нашего възводимся. И почесть
чію самъ, но и другихъ убѣждая гла- і сихъ на пръвообразное приходитъ по Ве-
голаіне: внійдемъ въ села его и иокло- дикому Василію: тѣмже въ лѣпоту пред- нимся на мѣстѣ, идѣже стоястѣ нозѣ
его. Но сіа убо въ ветсѣмъ творяху.
Не заповѣдь пріаша покланятися, обаче
кланяхуся святымъ. Не всуе же прочтохомъ сіа, но да
ѵвѣсте, яко, отъ языческихъ идолъ ог
въдя люди, положи заповѣдь сію Мои¬
сей, а не о тѣхъ, иже Господеви отлу¬
ченныхъ и въ славу Господню сътвореп-
ны[хъ]. Нонеже вы за еже съставити
вамъ своего умшнленіа ѵченіа, того ради
къ ветхому закону прибѣгаете, мняще
на помощъ имѣти его. Нѣстъ же си¬
не. Но и паче обличеніи имате быти
отъ него, яко не по разуму силѣ ре¬
венныхъ слагавшіеся. И аще тогда та¬
ковая неназираема бѣху, идѣже во всемъ
II (39) писаніе дѣла рукъ человѣческихъ
съ многою клятвою отрицаема, нынѣ ли
хощемъ образы отметати, повнегда Богъ
явися въ плоти, и оправдася въ Дусѣ
и увѣдеся ангеломъ, проповѣданъ бысть
въ языцѣхъ, и вѣровася въ мірѣ, и
възнесеся въ славѣ. И таково есть та¬
инство тѣлесне не мечтаніемъ, но ис¬
тинною въплотися, съ дѣла избавленіе
ради нашего, яко и по въскресеніи сво¬
емъ отъ мертвыхъ, и по адскомъ плѣ¬
неніи, являлся апостоломъ своимъ, и
имъ, смущаемымъ, показовая имъ руцѣ
и нозѣ и ребра своя, и плоть на себѣ
и кости имуща, нарицая, и яде, и пи
предъ ними. Невѣрующему же ученику
попусти къ ребру и ко язвамъ сво¬
имъ живо[то]дателнымъ не токмо ося-
зати, и пръстъ вложити. Мы же, ис¬
повѣдующее спасенное его въчеловѣче-
ніе, словомъ и дѣломъ сіе въображаемъ, ложшшіся образы безообразныхъ въ пи¬
саніи и зрацѣхъ беззрачныхъ. Не едину
вину речетъ кто юже въ насъ мѣру не
могущую «епосредственне на умная взя-
тися видѣнія. Аще не съ естественны¬
ми, понеже сугубъ есть человѣкъ отъ
душа и тѣла, ово убо умно, ово же
чювственне, тѣмже и яже Богъ чистіа
того сугуба дольжна есть быти. Пред¬
варяютъ же во всемъ тѣлесная и ду¬
шевная дѣянія, по тѣхже и духов¬
ная. Я ко же кто аще не будетъ внѣш¬
ними милостивъ, ' не можетъ внутръ
имѣти милость. И аще не будетъ въ
души милости, не приходитъ въ лю¬
бовь Божію. Путь' бо есть къ любви
милость и частая есть милостыни. Аще
же и часть добродѣтели пренебрежея-
на отъ насъ будетъ, не токмо въ со¬
вершеніе не допуститъ, но и по II (-Поги¬
бели ходатаица бываетъ намъ. Аще ли
и речетъ кто, яко люблю Бога, а брата
ненавидитъ, не токмо ложь есть, но и
человѣкоубійца обрящется. Тоже ми разумѣй и о молитвѣ. Аще
кто тѣлесне не покланяется и молитъ Бо¬
га люботрудне и глаголетъ, як« лѵхомъ и
истинною достоитъ кланятися, да вѣсть,
яко суетно глаголетъ. Духовная бо отъ
тѣлесныхъ ражаются *), яко отъ нагаго
зерна класъ. И всякъ глаголяй, яко
мощно стяжати, вторая прежде пръ-
выхъ, пръвое безстудне основаніе души
своей положи. И аще прелститъ своего , ') На полѣ позднѣйшимъ почеркомъ: «духовная кронѣ тѣла здѣ не исправля¬
ются». Библиотека "Руниверс1