Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1227 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI В*КА. 1228 бленное тѣло человѣча е[сте]ства отъ I
мысленыхъ разбойникъ, раздѣленіе бо ;
и рать не бы была въ человѣцѣхъ, аще
бы не грѣхъ раздѣлилъ естество, яко¬
же бо умнаго свѣта Христова разума
осіаніе събраніе соединително творитъ. Также бо и невѣдѣніе того раздѣ¬
леніе собраныхъ, егда бо глаголетъ:
кто азъ убо есмъ Гречинъ, азъ же
Римлянинъ, азъ же Люторовъ. Отъ сего
разумно естъ, яко единаче плотянѣется
и по ветхому человѣку ходите, едина
вѣра и едино крещеніе. Еда бо раздѣ-
лися Христосъ? еда Люторъ по васъ
распятся? или въ того имя крестистеся?
еда ино благовѣствованіе пріаша Рим¬
ляне? не едино ли бяше стадо и единъ
пастырь, якоже ты, отче, въ мнѣ и
азъ въ тобѣ, да и тіи въ насъ едино бу¬
дутъ. Рече Господь: възведите II (23) умъ
ко первымъ исторіямъ вашимъ, не мно-
жайшая ли лѣта вкупѣ поживше, въ
соузѣ любви Христови апостолопре-
столныа ваши папы съ въсточными
святыми? не едино ли имъ бѣ сердце
и духъ? не вселенная ли отъ нихъ і
утверди шася вѣрою? не вкупѣ ли сед-
мижды сходишася въ различныхъ вре-
менѣхъ и лѣтѣхъ? не вмѣстѣ ли ополчи-
шася на дивыя оны звѣріа ярящейся не-
истовне на церковь Христову? не еди¬
но ли мысленно намъ написаша оныя і
и пречюдныя законоположенія и мана-
кануны *)) еже доднесь Христовою бла¬
годатію у четырехъ патріарховъ и у
всѣхъ православныхъ архіереихъ дръ-
жатся честне и ими церкви Божіа пра¬
вятся? » Кто убо есть Фармосъ расколникъ
и его послѣдователи? кто же ли сей 1
скверный Люторъ, отвергійся своего
обѣта во осмотысящномъ вѣку, ново¬
изобрѣтенный и удобенъ шотъ явиша широкій и пространный, а всяко но-
хуливше узской и прискорбно[й] самимъ
Господомъ II (об.23) нохваленно[й]. Раздѣленьи же и растоящіися чюжи
суть реченнаго и раздрушеніа досто¬
йны, понеже бо мудрованіе плотцкое
вражда на- Бога и закону Божію не
покоряется. Ниже бо можетъ двоыа
господинома служити кто иже сопро¬
тивная повелѣвающимъ. Идѣже бо
лѵкавствіа лисицы, иже падшая птица
въгнѣздишася, тамо сынъ человѣческій
не имаетъ гдѣ главы нодклонити. Чесо
ради камень краеугленный именовася
Христосъ? Не за ежели съдръжати и
съвъкунляти дръжащяхся по него въ
едино? И то есть начало всѣмъ и гла¬
ва тѣлу церковному, и основаніе и ко¬
рень. Аще ли начатокъ святъ, той
і прияѣшеніе. Понеже рече: дѣти приоб-
щишася плоти и крови, и самъ при-
ближне причастися тѣхъ, да смертію
дръжаву разоритъ имущаго смерти.
Яко быти ему пръвородну во множе¬
ствѣ братіи. Н аще не оставили бы-
хомъ главу нашу, не быхомъ другъ
друга отстояли. Все бо богословіе бого¬
дѣйство *), отъ негоже II (24) всяко свя¬
щеннодѣйство. Ничтоже ино, токмо лю¬
бовь и съединеніе, намъ законъ пола¬
гаетъ. И кромѣ бо сихънижё Христіане
истинною [можемъ]3) нарицатися, вѣр-
ніи же суть, иже къ Богу и другъ къ
другу съединены. Якоже глаголетъ
святый Део[ни]сіе 4) о иже въ собраніи
съвръшаемыхъ, не бо мощно есть, рече,
ко единому собиратися и единаго при-
частвовати смирителнаго съединепіа,
иже къ собѣ раздѣленнымъ. Аще бо
отъ единаго видѣніа того разу[иѣ]ваема ‘) Па полѣ позднѣйшею рукою: «все бо
богословіе, богодѣйство прежде да пока¬
жетъ». 3) Дописано позднѣйшимъ почеркомъ. *) Читай: «намакануны». Діонпсій Ареопагитъ. Библиотека "Руниверс1