Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1223 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1224 слово дастъ Богу, и кождо свое бремя
понесетъ. И паки: уча иного, себе ли
не учиши. Мнози спасти покусившеся
унылыа и лѣнивыя съ ними погибоша.
Тлятъ бо, рече, обычая благы, бесѣды
злы миролюбныхъ душъ. Но паче без¬
молвіе възлюбимъ, братіе! Дондеже
умрътвится міръ отъ сердца нашего,
поминаемъ присно смерть. И въ тако-
вѣмъ поученіи приближаемся Богови.
Сіе бо есть мати покаянію и корень
безгрѣшію и любве Божіа вина. И аще
любимъ безмолвіе, матеръ покаянію
възлюбимъ, и малую тщету тѣлесе и ки¬
пящая укоризны, яже о немъ. Кромѣ
бо сихъ жити, въ безмолвіи со свобо¬
дою не можемъ. Аще бо не пребрежетъ
человѣкъ почести и безчестія и терпитъ
о безмолвіи поносъ и уничиженіе и
поруганіе, даже и до біеній, и вмѣнится
юродъ и блядивъ. Отъ мірскихъ, зря- ,
іцихъ его, не можетъ претръпѣти въ
благомъ безмолвіа разумѣ. Чго бо ино прикладно есть всякому
человѣку I! (об. 19) иночествующему, стару
же и юну, якоже млъчаніе и житіе тихо.
Птищъ, глаголемый еродіе *), тогда ра¬
дуется, внегда отлѵчатися вселенныя
и идетъ въ пустыню непроходну сотво
рити птенца своя. Инокъ премудрый
спѣшитъ въ селеніе безмолвно, въ еже
сътворити плодъ жизни. Понеже обез-
срамившася нѣціи отъ гордыхъ и ѵни-
чижаху равноангелское жительство без¬
молвіа, человѣческо глаголюще быти
изобрѣтеніе. Не подобаетъ же дивитися
намъ о невѣждествующихъ и заблуж-
дейшихъ: аще бо кто не вѣруетъ,
ниже разумѣетъ. Вамъ бо, рече Го¬
сподь, дано естъ разумѣти тайны цар¬
ствія небеснаго, онѣмъ же не дано есть ■) На полѣ позднѣйшею рукою: «еродій—
птица, отлучается въ пустыню, ег.да хотя
плодъ произвесть». и въ лѣооту, зане Богъ гордости ихъ
противится, смиреннымъ же даетъ бла¬
годать, и таковымъ таинства откры¬
ваетъ. Молчаніе—таинство будущаго
вѣка, а словеса же—сосудъ міра сего
есть. Да не сравнявши иже въ мірѣ
творящихъ знаменія и чюдеса безмол-
ствующихъ въ разумѣ. II (20) Рече нѣкій
отъ премудрыхъ святыхъ: въздыхаяй
единъ часъ о души своей лѣпше естъ пол¬
зу ющаго весъ міръ въ видѣніи своемъ;
лучше естъ кому въскресити умръщве-
ніе душа своея отъ страсте, нежели
въскресити умершихъ; уне естъ смя>^
рятисясо съвѣстью своею ко уставденію
тѣлесе же и душа и духа, нежели сми-
рятися ученіемъ твоимъ разстоящихся;
но вмѣсто гласовъ устъ благое житель¬
ство да служитъ. Сіе бо въобразиша
намъ святіи. ходившій въ милотехъ и
въ козіахъ кожахъ, ихже не[бѣ достоинъ]
міръ весъ, въ пустыняхъ скитающеся,
и [въ] горавд, и въ пропастехъ земныхъ,
и въ вертепѣхъ, ихже божественый
апостолъ, яко тодесы достойны, поми¬
наетъ и въ вѣрѣ свѣдителствуетъ. Еда
убо ту не соборнаа апостолская церкви
иріалаесть пѣти глаголюще, пустыннымъ
непрестанно божественное желаніе бы¬
ваетъ сущимъ отъ міра суетнаго кромѣ, и
животъ ихъ блаженъ проповѣ || (об.20)
дуетъ. И Духомъ святымъ пророкъ глаго -
летъ: се удалихся бѣгая и въдворихся въ
пустыню. Почто видѣхъ бо, рече, бе-
законіе и пререканіе во градѣ? Беза-
коніе же и трудъ посредѣ и неправда,
и не оскудѣетъ отъ пути его лихва и
лесть. Сіа лесть въдворися и въ нинѣш-
нихъ самозаконницѣхъ, иже неправду въ
высоту глаголаше, отъ чрева заблудивше,
ибо въ трудѣхъ человѣческихъ не суть
иго, человѣки не пріимутъ ранъ. Сего
ради преодолѣша ихъ гордыни конца,
и не устыдишася дрънузти законы, отіщ Библиотека "Руниверс1