История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1213 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА АРТЕМІЯ, XVI ВѢКА. 1214 блазномъ, не нужда же внимающимъ
съблажнятися. Подобаетъ бо, рече апо¬
столъ, и ересемъ быти въ васъ, да ис-
кусни яви будутъ. Сего ради, рече Го¬
спода* оставите обое расти купно до
жатвы, и тогда въспріиметъ кождо по
дѣломъ его, а не прежде времени оно-
го въсторгаите, понеже и пшеницу со¬
искоренити хощете. Отъ сего можемъ разумѣти, || (об. 10)
яко неподобно есть Христіаномъ убивати
еретичествующихъ, якоже творятъ нена¬
ученіи, но паче кротостію наказывати про¬
тивящаяся и молитися о нихъ, да дастъ
имъ Богъ покаяніе въ разумъ истин¬
ны възникнути отъ діаволскіа сѣти. Мощ¬
но бо есть хотящимъ и отъ того са¬
мого плевелу пшеници быти. Не есте¬
ства бо .страсть, но произволеніа. Аще
ли хощемъ оружія подвизати, убивати
вся соблазняющія и творящая безако-
ніе, нуже будетъ многимъ и отъ свя¬
тыхъ соблаж[н]итися, но нижё паки
рвеніемъ буйести наскакати на нераз¬
умныя, или проклинати, или ыучити
ихъ. Нѣстъ бо сіе христіанскія прему¬
дрости, но міра сего, распеншаго Го¬
спода славѣ и святыхъ избившихъ. И
нигдѣже отнюдъ обрѣтается таково,
что назнаменанно во ученіи Христовѣ
но паче самъ біемъ не біаше, и ука-
ряемъ не укаряше, и стражда не пре-
щаше. Коли и паче намъ лѣпо таковыхъ
предаватисудящому || (11) праведно, его-
же судбы безна многа! Яко да будетъ по-
мощъ наша отъ Бога, спасающаго пра¬
выя сердцемъ: мнѣ бо, рече, отмще¬
ніе, и азъ въздамъ. Той бо вѣетъ ко-
гождо разумъ, и недоумѣніе страсти
же, и изволеніе, силу же и изнеможеніе,
тѣмже должни есмы всю печаль нашу
възвергнути на Господа 8) и смирити-
ся подъ крѣпкую руку его. Аще бо и 3) Бъ подлинникѣ описка: «на**». велики суть, и мнози волны въ мори
міра сего, но Іисусова корабля не въ-
змогутъ погрузити. Да не убо, яже
по смотрѣнію временемъ бывшая или
безсловесне бываемая, въ вину отсту¬
пленія съвръшеннаго Христова ученія
приносимъ, нешцующе вины о грѣ-
сѣхъ, въ еже напоити въепященъя мут¬
на незлобивыхъ сердца и горѣ наслѣ-
довати мнящейся отъ Бога, яко отъ
человѣкъ временемъ утаитися видяща¬
го вся и прежде бытіа ихъ. Нѣстъ бо,
рече, тваръ невидимая предъ нимъ, но
вся нага и отвръзенна предъ очима
его, идѣже ангели крѣпостію и силою
велици || (об. 11) суще, не тръня другъ на
друга отъ Господа укоризненъ судъ на¬
нести, нижё бо на діавола Михаилъ из-
несе хуленъ судъ. Мы же поелику
онѣхъ съвръшеніа лишаемся, потоли-
ку другъ на друга завистью въетаемъ,
аще и не руками, но языкомъ кровь
проливающе, аще бо и не ввержетъ
кто огнь, еже възгорѣтися лукавству,
соблаговълитъ же метающему и обѣщ-
никъ оному есть на судѣ. Нѣціи же мірская мудръетвующа и
хвалитися о таковыхъ, ревность Бо¬
жію глаголюще имѣти, яко же Илья
и Финіоесъ. Но нѣсть нынѣ время та¬
ковымъ 4). Въсхотѣша нѣкогда симъ
извѣтомъ ученици Господни огнемъ по¬
губите не пріимши его запрещены бы-
ша. Не вѣете, рече, коего духа есте
вы? Ревнова и Павелъ Божіею ревно¬
стію, ноничтоже таково показа: не прі-
иде ко внѣшнимъ княземъ, помощи
прося, якоже нѣціи отъ нынѣшнихъ,
но учаше, моляше, наказоваше, запре-
щаше Божіею, а не мучителскою, вла¬
стію. || (!2) Бѣхомъбо, рече, иногда и
мы несмысленіи, ибо оружіа въинствана* *) На полѣ позднѣйшею рукою: «нѣсть нынѣ время таковой ревности; запретилъ
Христосъ апостоломъ». Библиотека "Руниверс1