Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
1203 ПОСЛАНІЯ СТАРЦА ти. Якоже бо напоевіе недужному тѣ¬
лу, сице и врачъ душъ нашихъ, Хри¬
стосъ, заповѣди отца своего къ исцѣ¬
ленію преступленіи положи, рекъ: на-
учитеся не отъ ангелъ, ни отъ чело¬
вѣкъ, но отъ мене самого, яко кро¬
токъ есмъ и смиренъ сердцемъ, иобря-
щете покой душамъ вашимъ. И яко не
суть тяжки заповѣди Его любящимъ
истинну, глаголетъ: иго мое благо и
бремя мое легко естъ, понеже въ насъ
естественые добродѣтели и купно въ
составленіи живота отъ Бога совложен-
ны сіа имамы. Якоже се милостыня,
еже Еллины, непокланяющися Богови
праве, милуютъ; любовь, яже и безсло¬
весная о лишеніи другъ друга болѣз¬
нуютъ; вѣра, вси бо ту отъ себе по¬
дражаемъ, надежду имаемъ и, взаимъ
дающе, и плавающе, и сѣюще, полѵчити
надѣемся. И аще любовъ естественна въ
насъ добродѣтель, со||(вб.2)дръжаніе же
та и исполнена закономъ и пророки. Да
постыдятся, иже невъзможны сіа быти !
глаголюще. Суть бо душа, яже и выше |
заповѣдей сотвориша и искусни въ люб- |
ви Божіи явишася. Мнози бо, ближ¬
нихъ ради, душа своя положиша, и
дѣвство и нестяжаніе исправиша и
конечный уставъ чистоты достигоша,
преодолѣша бѣсовъ и попраша страсти
и ни въ чтоже вмѣниша вся красная'
свѣта сего, умроша мірови, въсташа съ
Христомъ. Злоба же или страсть не сутъ
естественна; но, по ишествіи добродѣ¬
тели, якоже, по оскудѣнію здравіа, не¬
дугъ въстаетъ, или отшествіемъ свѣта
бываетъ тма. Богъ бо суща человѣка
по образу своему бессмертна ’) сотво¬
ри, и остави его въ руцѣ совѣта его.
и предъ нимъ положи животъ и смерть,
и единою словесное существо самовла-'
стіемъ почетъ и никогдаже отъемлетъ,
*) Въ текстѣ «смертна» вычеркнуто кино¬
варью и въ сноскѣ поставлено: «страстна*,
т. е. «бестрастна». АРТЕМІЯ, XVI ВЪКА. 1204 нераскаянна бо дарованія и званіе
Божіе. Злое убо Богъ не || (З)сотвори,
|ни сбзда. Тѣмжѳ прелщаются нѣціи,
глаголюще естествены быти страсти нѣ-
кіа въ души, не разумѣете, яко оста¬
вленію естеству свойства, мы же отъ
небреженія въ страсти претворихомся2);
яко бо естествомъ въ насъ сѣмя чадо-
і родіа ради, мы же преложихомъ то на
і блудъ; естественне въ насъ ярость на
) зміа, превращаемъ же ту на ближнего; I естествомъ въ насъ ревность на добро¬
дѣтели, мы же на зло ревнуемъ; есте-
( ствево души, еже славы желати, но
! вышняя, а не нинѣшняа суетныя въ насъ
есть, еже гордѣтися надъ бѣсы, мм же
на разумъ Божій и на святыхъ его въ-
зносимъ себе. Имамы радость не без¬
словесную, но Господа ради и ближня¬
го благодѣявіа; пріахомъ и злопомнѣ-
і ніе, но на враги душевные; пріахомъ
желаніе потребныхъ, а не блуж[е]яіа.
| Блудъ бо естъ всеизлишіе или въ сло-
весѣхъ, или въ вещѣхъ, сіе убо въ тѣ¬
лесныхъ. Душевный же блудъ—всяка
ересь и нечестіе. Сіе же случается отъ
еже не испытовати намъ разумъ боже-
ственыхъ писаній со страхомъ Божіимъ
|| (об. 3) и смиренною мудростію, и уви-
дѣти премудрость, что есть1 въ ля Божія
благая и съвръшенная не просто и
яко придучися; но со тщеславіемъ и
презорствомъ -прочитаемъ и не хощемъ
помнити заповѣдей его, пи еже творити
я, но еже препирателну быти. И нѣсть
знаменіе се, еже любити Бога кому, но
недуга душевнаго показаніе, по апосто-
лову гласу, учаще не словесы прѣтй-
ся, ни на кую же ползу, но на разоре-
I ніе и на развращеніе слышащимъ, а
' не на създаніе тѣла церкви Христовѣ,
еже снабдѣ своею кровію; но и растер-
зати совъкупленныя тоя уды дръзостне а) ся киноварью вычеркнуто. Библиотека "Руниверс1