История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
89 ДІАРІУШЪ АѲАНАСІЯ ФИЛИППОВИЧА, 1646 ГОДА. 90 мѣстечокъ плачливе ляментуютъ, же
южъ не маютъ и людей, зъ кимъ бы
церквей своихъ доходити могли! ІІи-
машъ отца и мужа святого Леонтіа
Карповича, архимандриты Виленского,
и отца Іосифа Бобриковича, старшого
Виленского! Нимашъ мужей памяти
годныхъ Михаила Кропивницкого, Ла-
врентіа Древинского и пана Меѳодіа
Киселя, зъ колегами его, въ полѣ ри-
церскомъ нестало, абы о усиокоене
грунтовное вѣры православное Грецкое
домовлялися! Немашъ въ набоженствѣ
належномъ ведлугъ сумнѣня православ¬
ныхъ людей волности южъ и за гроши!
Ахъ, бѣдажъ! Креста не принявши дѣт¬
ки а дорослые безъ шлюбовъ живутъ,
а умерлыхъ въ поляхъ, въ огородахъ
и въ пивницахъ потаемне въ ночи по¬
гребаютъ! Немашъ, мовлю, волности
южъ и За гроши! Надъ турецкую не¬
волю, тутъ въ панствѣ христіанскомъ
православные люде болшую неволю
терпятъ и маютъ! Бо Оршане бѣдные
за тое, що въ братствѣ своемъ новую
церковъ збудовали, двѣстѣ червоныхъ
золотыхъ подканцлерому за печать да¬
вали. А Сокаляне сто червоныхъ зо¬
лотыхъ и пятдесятъ коровъ до фол-
варку особы едной за причину толко
давали. И иншіе также барзо ся убіали,
а ничого южъ не справили. Якожъ и
прошлыхъ часовъ, противники правды
святой, умыслне (поджогою духа злого)
хотячи вынищити тутъ въ панствѣ
христіанскомъ вѣру православную Грец¬
кую, одъ сейму до сейму незбожне
огризуючи одкладали; наостатокъ,
торгаючи сеймы, и докладати южъ въ
конституціахъ, абы укрывжоная успра-
ведливене мѣла, не зезволяли. Тое все выбачивши, я, непдзный зъ
дару Духа Святого, якъ тому простымъ
сердцемъ вѣрую, шолемъ до господы,
8а «Панну-Марію», презъ новое мѣсто въ Варшавѣ, мыслячи въ собѣ презъ
имя Іисусъ Христово, въ сердцу моемъ
нарисованое, и зъ горливости вызнаня
православного мовячи: «о, Боже спра¬
ведливый! Якъ то ваги несправедли¬
вости южъ-южъ до самого цептрумъ и
крѣсу препали; южъ-южъ и сами от-
цеве наши старшій въ вѣры право¬
славной о помноженю хвалы Бозское
не дбаютъ; южъ вси якъ бы ся ее всты-
даютъ; а што болшая—нѣкоторые, для
гоноровъ и свободы свѣта того, лати-
ною и много о собѣ розумѣньемъ ошѵ-
каны будучи (ахъ, бѣдажъ!), зъ вѣры
правдивое до иншое вѣрки, якъ Смо-
трицкій, Скуминовичъ и иншіе, не-
бачне перекидаются; и всѣ немалъ зъ
латинниковъ нашихъ милыхъ, праве
въ еденъ струпъ зли>вшися, власне
южъ въ вонтнливость людемъ простымъ
вѣру правдивую и церковъ Всходнюю по*
даютъ.и, якъ бы храмлючи, волаютъ:«о,
и тая, о, и тая вѣра есть добрая»! А то
быть пе може, абы много вѣръ мѣло быти
добрыхъ, бо написано: «единъ Господь,
едина вѣра, едино крещеніе »І2)й прочее.
Тое мыслячи, обачилемъ невѣсту, одъ
костела Панны Маріи якъ бы въроспа-
чи обнаженно бѣгучую и волаючуго зъ
великимъ ляментомъ, руки вложивши
на голову: «згинуламъ! взято ми зъ
ложка взголовье и колдру». Помысли-
лемъ въ собѣ презъ имя Іисусъ Хри¬
стово: «такъ теперъ церковъ право¬
славная тутъ въ панствѣ томъ христі¬
анскомъ ляментуетъ, въ окрадепю одъ
злодѣевъ полуденныхъ (то есть уніа¬
товъ проклятыхъ) ложа мысленнаго
Соломона и въ обнаженю зъ покрытя
еи прекраснаго» (бо въ тотъ же часъ
превротникъ якійсь, злодій и блюзнер-
ца Касянъ выдалъ книжку, обнажаючи |2) Ефес гл. 4. ст 5. Биб/іиотека "Руниверс1