Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
910 «ПАЛИНОДІЯ», СОЧ. :іАХАГІИ КОІШОТЕІІСКАГО, 1621 ГОДА- 920 часъ тернѣти муеѣли,—якъ далеко бар-
зѣй такъ великое епископовъ и пат¬
ріарховъ мнозство напротивъ насъ не¬
многихъ зъ ображенымъ сердцемъ пов¬
станетъ и незгодами весь свѣтъ напрл-
нитъ, звлаща ижъ тымъ, который ди-
спутуютъ, инструментомъ до показана
нредсявзятой речи естъ раціоцинація ')■
такъ якъ мотыка тымъ, который
копаютъ, якъ весло тымъ, который
жеглюютъ. Которыхъ раціоцинацій нау¬
ку, если што иппіее въ уживаню
Блохомъ быти вѣдаемо; але и то¬
го не невѣдаемо, же тая раціоцина¬
цій 2) наука въ той богословской квс-
стіи 3 * * * *) мѣсца не маетъ, бы доброе ’)
наука тая вѣдомость нрезъ демонстра¬
ціи ’’) но собѣ обѣцала, любъ тежъ
доводнымъ розмовы способомъ посту-
нити хотѣла, гдыжъ ся гутъ о Богу и
Святой Живоначалной Тройци справа
точитъ. Кслибо речивисте постуную-
чая, якъ еи зовутъ, демонстрація нев-
ііихъ и нрезъ самихъ себе ясныхъ про¬
позицій ,;) потребуетъ, и конклюзій 1)
оказалыхъ, который бы были выраженп
або индукціями 8), або смислами, або
самимъ досвѣдченемъ, которою то де¬
монстрацій наукою въ квестіи 9) сей,
межи нами и ними розрозненой, ра¬
ціями силлогисмовати незыйдется, ба и
не годится. Трудны абовѣмъ до Позна¬
ни и высоки до понятья суть раціи
речей Бозсквхъ, што ся вѣдати даетъ
такъ зъ иисмъ о томъ христіанскихъ ') Лат. гаііосіааііо—умствованіе, умоза¬
ключеніе. *) Ба полѣ: «сѵллогісмовь». 3) На полѣ: «состязаніи». *) Ундол.: «добре». *) На иолѣ: «оказана». ') На полѣ: »предложеній». ’) На полѣ: «замкнеиіП». ’) Уид. па полѣ: «наведенми» *) На полѣ: «въ пытавю». богослововъ, якъ и зъ иисмъ филосо-
| фовъ ноганскихъ, звлаща ІІлатона, ко-
! торый о Богу такъ написалъ: «Бога,
мовитъ, розумѣти естъ речъ трудная,
■ и межи людъ посполитый мовы о немъ
і выносити не годится». Которое Плато-
! ново здане великій Богословъ Григорій,
въ словѣ «О богословіи», такъ попра¬
вилъ: «Богъ мовитъ, ведлугъ моего
зданья жаднымъ способомъ выповѣдѣнъ
быти не можетъ, а неровно меншъ вы-
розумѣпъ». Гдыжъ што розумъ поняти
I можетъ, зможетъ тое сватъ и языкъ
: выповѣдѣти, если неясне, хоть при-
крите, вынявши ажъ бы хто былъ и
глухъ и тунъ. Лечъ такъ высокій речи
; розумомъ жаднымъ довтмиомъ и жад-
I ною остростью поняты не могутъ. Не
! толко натрутове и тупыя, по земли
нолзаючіи, але н наострѣйшій и пай-
і довтмпнѣйшій, о небо умыслъ опираю-
чій, изумѣватися муситъ, заровно вше-
лякое ѵроженое нрироженье, якъ мро-
комъ обнятое, которому до суптелныхъ
1 речей понятя грубое тѣло сее пере-
і шкожуетъ. Не вѣдаю, если тежъ то и
: передъ оними вышними розумними при-
’ роженми не естъ закрыто? Што поне-
I важъ такъ ся маетъ, теды не той. хто
раціями того доходити хочетъ, чого бы
доходити мѣлъ, вѣдати можетъ, и»
і овый, который ся о томъ пытаетъ, пой-
| муетъ тое, нітб слышитъ. Намнѣй пре-
то, якъ ся видѣти даетъ, не естъ по-
житечна раціоцинація, которую речй-
вистого 10) показованя умѣетность ро¬
дитъ. А же заровно непожитечна естъ
и -діалектика, которой .нропосиціи мпѣ-
манями обоятними щитятся, вѣдѣти
дается зъ того, што преложу. Мовитъ
бож. Григорій Нисскій: «нашихъ вѣры
артикуловъ презъ умѣетность діалек-
тивную и силогясмовую и презъ &на- ,0) Увд.: «которая речевистую». Библиотека "Руниверс1