История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
903 ПАЛИНОДІЯ», соч. ЗАХАРІИ КОНЫСТЕНСКАГО, 1621 ГОДА. 904 смыслами цѣлы и ненарушоны захови-:
вати». Вспоминаетъ ') въ томъ же листѣ !
нендзы свои и утисненья отъ поганъ,'
ижъ имъ отобрали доходы, зачинъ пра-
цою рукъ своихъ поживенья собѣ шу-
кати мусятъ: «вся, мовитъ, маетность
наша естъ вѣра, въ которой мѣшкати
за найвиш шую славу, а за ню ѵмерети,
за великий зискъ собѣ маемо. Наука
паша естъ—границъ каѳолицкой и ано-1
столской вѣры не переступовати, якъ ;
апостолская столица зъ нами держитъ |
и подаетъ, которую мм цѣду сердечною |
стражею доковываемо . | Уважай, ижъ за вѣру пяти соборовъ |
хотѣли умирати папежове, которую мы |
нонѣ вызнаваемо, а не за вѣру единыхъ
папежовъ, которую отступникове вызна-
иаютъ. И не знати было на онъ часъ
мудрости въ заходнихъ костелахъ, ажъ
въ тисячномъ и тресотномъ року поча-
лася ѳеологія являти схолястицкая, зъ ;
которою нынѣ высоко вылетаютъ, аниз-;
ко падаютъ. А не спомагаетъ ихъ тая 4
мудрость, якъ и оного многихъ книгъ і
писателя Оригена, который вѣковъ оныхъ !
первыхъ за высоце мудрого и въ писмѣ ,
святомъ за велце бѣглого былъ мѣный.
Еѵсевій, онъ Кесарійскій, на первомъ
сѵнодѣ всѣхъ наукою леревышалъ, але
многій труды отцеыъ святымъ удѣялъ.
Арій^изали не мудрый былъ? Также и
философове, который ему и ереси его
помагали, лечъ тое ихъ намнѣй не ра¬
товало, поневажъ вѣры правой не мѣ-
ли. Але не заходячи такъ далеко, овыи
въ академіяхъ Лютеранскихъ и Калвян-
скихъ, которыхъ, сватъ, неровно боліпъ,
ня>жъ Римскихъ езуитскихъ, — маист-
рове, философове, докторове всѣхъ фа-
культатъ—мужи суть (признати то му¬
сятъ и отступникове) учоніи, въ фило¬
софіи и въ ѳеологіи бѣглый. А еднакъ то ихъ вѣры намнѣй не вспоыагаетъ.
И овшеыъ такъ многій будучи и такъ
высоце учоными слынучи, отъ ныхъ и
отъ насъ слышатъ геретиками быти.
Нейдетъ теды за тымъ, ижъ Латинни-
кове мудростію многою обфитуютъ, абы
и вѣру правую мѣти мѣли, речамъ са¬
мымъ, ясне противъ тому волаючимъ и
иротивячимсл. Заисте, мудрость имъ
тая — на тяжшее обличеніе и на бол-
шую муку и горе, якъ и опымъ мудр-
цемъ Жидовскимъ, до которыхъ Іисусъ
Христосъ мовилъ: «горе вамъ законни¬
комъ, ижъ взялисте ключъ разумѣнія,
сами не вошли и входячимъ забороняе-
те» 2). Мовимо теды, ижъ Латиниикове щасть-
емъ умѣетности филосоі|>ской хлюбятся,
а Грекове зъ онымъ Ага<|юномъ, во
убоствѣ живучимъ, выхваляются задер-
жанемъ въ цѣлости правой вѣры. Усту¬
пила зъ Греціи тогосвѣтныхъ филосо¬
фовъ мудрость, але зостала въ вей пра¬
вая мудрость еѵангелская и простота
святая апостолская и отческая. Выхва¬
ляются Римляне свободою панованя
своего ьед.іугъ свѣта, и Грекове выхва¬
ляются свободою души и сумнѣнья сво¬
его, ижъ правую вѣру и догмата захо-
вуютъ, кромѣ ' вшелякой отмѣны. Ла-
тинникове силлогисмовъ и аргументовъ
ся учатъ — любопрѣтися и единъ дру¬
гого перепирати, а Грекове и Россове
держатъ правую вѣру, и доводятъ прав¬
ды ей зъ писма святого, при томъ учат¬
ся богоугодно жити, единъ другого под¬
вигами превосходячи, и тѣснимъ путемъ
и узкими вороты проходячи, оныхъ свя¬
тыхъ первыхъ христіанъ и пустынно¬
жителей наслѣдуючи 3). ') Цесарь Бароніа, рокъ 680. *) Лука, гл. 11, ст. 62. 3) 1 Корни., гл. 11; 1 Солуц. гл. 1. Библиотека "Руниверс1