Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
901 «ПАЛИНОДІЯ», СОИ. ЗАХАГГИ муемо. Якъ Василій Великій, въ оми-
ліи«Очитанью книгъ ногайскихъ» мо-
витъ: «якъ рвучи рожу,хоронимось ко¬
ликъ, такъ и въ писмѣ противныхъ
речей и неправыхъ розумовъ, што естъ
пожитечного приймуемо, а шкодного
убѣгаемо». Можемо тежъ беспечне речй,
ижъ Латинникове верху высокой мудро¬
сти Грецкой не дошли, и же нижіпій и
несталый—Латинскій розумъ. На доводъ
того кладу тутъ зацного и мудрого
политика Полского 4) о томъ здане.
Повитъ бо онъ въ единой отъ своихъ
орацій у тыи слова: «можетъ незле при-
ровнати розумъ Грецкій до самородного
ходу или до едноходника коня, кото¬
рый нюколи не ухибитъ и поты трваетъ
еднаковъ, поки коня ставаетъ. Розумъ
зась Латинскій немалъ пошолъ на ѵчо-
ную иноходу, которая піто-разъ ся от¬
мѣняетъ, и за ледаякою отмѣною до¬
роги, гды або зъ горы, або на гору,
або рѣку, або болото переходитъ, роз-
цость беретъ». Читай* о томъ въ книзѣ,
въ Добром ылю презъ Андрея Мачу-
ского выдано й. А иіто ся тежъ ткнетъ богословіи
правой, и тоею всходною дыхаютъ! Гды
бы не книги оныхъ великихъ вселен¬
скихъ учителей церковныхъ Діонисія,
Клеменса, Аѳанасія, Василія, Ефрема,
Ниского и Нанзіанзенского Григоріевъ,
Іоанна Златоустого, Іерусалимского и
Александрійского Кирилловъ, Іоанна
Дамаскина, Ѳеофилакта, Икуменія, Еѵ-
ѳимія и иныхъ, — теды бы Аріаномъ,
Лютераномъ и Калвиніаномъ не могли
дати отпору. Не отдаляемо отъ поме-
нбныхъ святыхъ Амвросія, Іеронима и
Августина, бовѣмъ тыи*жродла богосло¬
віи церкве всходной черпали. Еще мов-
лю: гды бы не историкове Грецкій, ко- *) Тамъ же па полѣ: «Япъ Фелпксъ І’ер-
буртъ». К0ПЫСТЁНСКАГО, 1621 года. 902 торыи о дѣяхъ церковныхъ и о хри-
стіанѣхъ оныхъ первыхъ писали, — не
знали бы Латинникове што ся въ пер-
вотинахъ дѣяло. Штожъ речемо о вы¬
сокомъ ангелскомъ лику, мнишескомъ?!
Гды бы не у отцевъ святыхъ всходныхъ
видѣли и читали о тайнѣ его,—нигды
бы были не знали о немъ, Лечъ тыхъ
часовъ Латинникове въ многихъ частехъ
помененыхъ богослововъ науки и сѵно-
далнихъ догматъ и выроковъ уступили,
и не въ едномъ выкрочили, якъ ся мно¬
гими книгами, отъ Грековъ и Россовъ
выдаными, довело и отъ мененапередѣ
предложило. Части II, роздѣлу XII, артикулъ 3. О простотѣ Римской. Былъ нѣколи часъ, а той барзо дол¬
гій, гды Римляне, въ неволи будучи,
наукъ не мѣли, а въ невѣжствѣ и про¬
стотѣ жили. Доводомъ того естъ оное
папы Римского Агаѳона до шестого все-
ленского Крнстантинопрлского синоду
ііоселство, въ которомъ мовитъ: «поси-
лаемо тыхъ сослужителей нашихъ Ѳео¬
дора и Сергія, пресвитеровъ, и Іоанна
діакона» 5). Потомъ заразъ придаетъ
«отъ чловѣковъ бовѣмъ въ посродку по¬
ганъ живучихъ и выживеня зъ працы
тѣлесной зъ великимъ росторгненемъ
ума набывагочихъ, якимъ способомъ вѣ¬
домость писма знаходитися можетъ, едно
же канонне отъ святыхъ отцевъ и свя¬
тыхъ пяти вселенскихъ синодовъ, што-
колвекъ усужено естъ въ простотѣ серца
и невонтпливе подануго отъ отцевъ вѣру
заховуемо: едно тое и ^вреднѣйшее
вѣчне держати зычачи и усилуючи, абы
доьчого надъ то, што канонне ухвалѳно
естъ, не приймати, анм> отмѣняти, ани>
придавали, але опыи ухвалы и словы и Ч Нилъ Кавасилъ. ' о. Библиотека "Руниверс1