История

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 4

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.4. Кн.1. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб., 1878

OCR
367 * палинодія», соч. захапи выкладаючи, выложилъ «на апостолахъ
и пророкахъ». Тойже зась въ бесѣдѣ 18
на Апокалипсисъ, въ мѣстѣ ономъ
тайномъ Іерусалимѣ указуетъ дванад-
дать брамъ и дванаддать фундамен¬
товъ—апостоловъ быти и пророковъ.
ІІоневажъ такъ, мовитъ, естъ написа¬
но: «набудовани') естехмо на фунда¬
ментѣ апостоловъ и пророковъ», то
естъ на ихъ наудѣ. Божественный Ам¬
вросій, въ выкладѣ* псалма 47, Петра,
Іоанна и Іякова называетъ фундамен¬
тами Церкве, твержами и филярами.
Тойже святый въ трактатѣ 42 мовячи
о семидесяти старцахъ, помочникахъ
Моѵсеовыхъ ѣъ сиравованью люду Жи-
довского: «што ся, мовитъ, въ фигурѣ
стало? Поневажъ Духъ Святый въ день
пятдесятный въ апостолы себе влялъ,
абы и до фундованя Церкви были
мудрыми и до справованя вельможами».
Гдѣ божественный сей учитель ясне
выражаетъ фундованье и справованье
Церкви всѣмъ заровно апостоломъ на-
лежати. Тойже, въ викладѣ главы 21
Апокалипсиса: «Христосъ — мовитъ —
естъ фундаментомъ всѣхъ апостоловъ
своихъ: ровне и они фундаментами
суть тыхъ, которіи черезъ нихъ увѣри¬
ли». Божественный наконецъ Злато-
устый, въ бесѣдѣ 18 на розный зъ
Матѳея еѵангелисты мѣстца, бесѣду¬
етъ: «поневажъ до апостоловъ мовитъ,
а на апостолахъ уфундована естъ Цер-
ковъ. Што колвекъ до апостоловъ мо¬
витъ, до Церкви мовитъ; Церковъ або-
вѣмъ одно тѣло маетъ, але многій
маетъ члонки». Тойже божій учитель,
въ словѣ на Пятдесятницу: «филярами,
мовитъ, были апостолове, поневажъ си¬
лою своею Церкви силою суть. А фунда¬
ментомъ суть, ижъ на вызнаню ихъ
уфундована естъ Церковъ. Бо Христосъ *) Въ подлинникѣ ошибочно «небудовани». ! копыетЕнокАго, 1021 года. 368 Господь мовитъ: «ты естесь Петръ, и
на томъ камени збудую Церковъ мою».
И еще тамъ же, въ словѣ напротивъ
поганъ: «воскресши, мовитъ, Христосъ,
самимъ ученикамъ явился. Лечъ они
проповѣдью своею всему свѣту то до
увѣренья подали и такъ Церковъ збу-
довали». Гдѣ заразъ тойже св. учитель
золотою своею вымовою широде выво¬
дитъ Церкви будованье, и все въ на-
верненью людей черезъ апостолскую
проповѣдь залежати научаетъ, зъ моды
овыхъ словъ Христовыхъ, неомылный
скутокъ маючихъ 2); «збудую Церковъ
мою». Гдѣ межи иншими словами той
Златоустый учитель и овыи слова ма¬
етъ: «такъ кеды будовали, вѣдомо то,
мовитъ, же нихто одной стѣны збудо-
вати не можетъ, которую зъ каменья
и ванна будуетъ, гды будетъ пере-
шкожованъ и отгоненъ. А они всюди
по всемъ свѣтѣ Церкви нобудовали,
хоть были вязаны, преслѣдовани, вы-
волывани, зъ добръ вызувани, бычова-
ны, забивани, палени, топлени посполу
зъ учнями. А будовали не каменьемъ,
але душами и наукою, што заисте не¬
ровно труднѣй нижли каменьемъ бу-
довати. Не естъ бовѣмъ то ровная
речь— будовати модную стѣну и душу,
презъ такъ долгій часъ отъ бѣсовъ
увикланую уловити, ябы шаленства за-
нехала а за такъ великую мѣрковность
взялася. А еднакъ то смогли нагіи
оный, босіи, одною сукманиною при-
одѣтыи и по всемъ свѣтѣ бѣгаючіи,
мѣли абовѣмъ помощницу а спол-пра-
цуючую незвютяжоную силу того, ко-
торій реклъ: «на .томъ камени збудую
Церковъ мою». То Златословный. Мо¬
жетъ же ся надъ то яснѣй выразити,
што то естъ будовати Церковъ, и гдѣ,
и коли, и якимъ способомъ обѣтница 2) Въ подлинникѣ ошибочно «ыаячую* Биб/іиотека "Руниверс1