Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 31

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.31. Сочинения Князя Курбскаго, Том Первый. — СПб., 1914

Содержание

Переписка князя Курбскаго съ царемъ Іоанномъ Грознымъ и Исторія о великомъ князѣ Московскомъ

I. Эпистолія первая князя А. Курбскаго къ царю и великому князю Московскому

II. Посланіе царя Іоанна Васильевича къ князю Андрею Курбскому. Редакція I и II

III. Краткое отвѣщаніе князя Андрея Курбскаго на зѣло широкую эпистолію великаго князя Московского

IV. Такова грамота послана отъ государя изъ Володимерца же ко князю Андрѣю къ Курбскому со княземъ Александромъ Полубенскимъ

V. На вторую епистолію отвѣщаніи цареви Московскому убогаго Андрея Курбского, князя Ковельского

VI. Исторія о великомъ князѣ Московскомъ

Письма князя Курбскаго къ разнымъ лицамъ и Исторія о осъмомъ соборѣ

VII. Курбскаго въ Печерской монастырь

VIII. Ивану многоученному отвѣтъ о правой вѣріи

IX. Посланіе князя Андрѣя Курбскаго о ложныхъ писаніи, иже обрѣтаются межъ божественныхъ писаніи, въ Печерской монастырь нѣкоему старцу

X. Посланіе къ старцу Васьяну

XI. Посланіе къ старцу Васьяну

XII. Листъ Андрѣя Ярославского до Костянтина Острозского, противъ варвара неякого, мнящегося быти мудра, еже по хулилъ словеса новопреложенные Іоанна Златаустаго

XII. Листъ князя Андрѣя Курбскаго до Марка, ученика Артемія

XIV. Листъ Андрѣя Курбского до Кузьмы Мамонича

XV. До Кузьмы Мамонича листъ 2

XVI. Отвѣтъ восточныхъ или щитъ церкви правовѣрной

XVII. Епистоліа ко Кодіяну Чапличю Андрѣя Ярославъского

XVIII. Листъ Андрѣя Ярославского до пана Ѳедора Бокѣя Печихвостского

XIX. Листъ вторыя Андрѣя Ярославского до Ѳедора Бокѣя

XX. Листъ князя Андрѣя Курбского до княгини Ивановое Черторыжское

XXI. Цедула писана до пана Остаѳія Троцкаго

XXII. Цыдула Андрѣя Курбского до пана Древинского писана

XXIII. Листъ Андрѣя Ярославского до князя Костянтина воеводы Кіевского

XXIV. Цыдула князя Андрѣя Курбскаго до князя воеводы Кіевского

XXV. Посланеицо краткое къ Семену Седларю, мещанину Львовскому, мужу честному, о духовныхъ вещахъ вопрошающему

XXVI. Исторія о осьмомъ соборѣ

ПРИЛОЖЕНІЯ

Указатель

Словарь

Опечатки

OCR
363 ИВАНУ ЫНОГОУЧЕННОМУ 364 ложенъ, яко упостасьа Духа превѣчне
отъ Отца исходитъ, яко же и Сыньа
отъ Отца безначально родися, отъ
Негожъ, яко отъ единаго пребезна-
5 чальнаго начала, соприсносущнѣ оба
сіяютъ и пребываютъ особѣ во сво¬
ихъ живоначалныхъ ѵпостасе^ъ. А
идѣже убо Духу посылатися или из-
ливатися реченво отъ священныхъ сло-
Ю весъ то не о самой ѵпостаси глаго¬
летъ. Духа бо ѵпостась въ себѣ со¬
вершенна есть, яко же Отча и Сы-
новня. Богъ есть Духъ, равенъ Отцу
и Сыну; Богъ убо не посылается. Сице
15 Богословъ Григоріе противъ злоче-
стиваго Макидонія глаголетъ: «Богъ
л. 229 об. Отецъ || въ себѣ совершенъ, тако и
Сынъ Богъ въ себѣ совершенъ, тако
н Духъ Святый Богъ въ себѣ со-
20 вершенъ. Не три Боги, но единъ
Богъ — святая Троица3, нераздѣльне
существомъ и ествомъа раздѣляема и
несмѣсне ѵпостасьми свойствъ и липы
познаваема. Ово убо, рече, многобо-
25 жія Еллинскаго избежимъ, ово же слія¬
ніемъ Савельево, Жидамъ подобное,
возненавидимъ6». И свойства убо ѵпо¬
стасей недвижимы; аще ли движимо
ѵпостась, хъ тому нѣсть свойство. А
30 по прежвѣчію же и по сану величе¬
ству вси равни, развіе виновенъ Сынъ
Отцу роженіемъ, и Духъ Святый пс-
хоженіемъ. Вины же роженію и исхо-
женію не токмо недовѣдомо земнород-
35 нымъ, но ни небеснымъ чиновомъ,
яко же рече богогласныи Исаія: на
Наго зряще херувими трепещутъ3 и отъ лица славы Его сераѳими крылы
лица закрываютъ®. Духа же Сыновня
богоЦсловцы глаголютъ, яко же и Па- л· 230
велъ рече: духъ Христовъг, но по
слову существа, а не по винѣ исхо- 5
женія. А собраніе въ Никѣи при Ве¬
ликомъ Констянтинѣ 318 богоносныхъ
отецъ всѣмъ вѣдомо повсюду право¬
славнымъ, яко на христоборца Арія
бысть, еже онъ умовредныи Господа ю
Исуса Христа отъ Отча существа от¬
лучаетъ. И сего ради тѣ святители
отъ престолъ своихъ двигнулися иско¬
ренити сего безбожнаго ученія, еже и
бысть, его же жилами свяшеныхъ.сло- 15
весъ удавиіиа4 и проклятію вѣчному
предаша, и всемъ и бѣ тщаніе о томъ
тогда, да Господа нашего Исуса Хри¬
ста, похуленного отъ Арія, соприсно-
сущна Отцу и Святому Духу и равна 20
прославлятъ и проповѣдаютъ. А о Ду-
сѣ Святемъ не бысть тогда спору и
сопренія, и святый символъ тогда отъ
нихъ изложенъ бысть, да иже до сего: «и въ Духа Святаго», той || конецъ л, 230 об.
былъ. По лѣтехъ немалыхъ хула на
Духъ Святый явися, за неяже и Ѳео¬
досіи Великіи царь соборъ собра, ви¬
дѣвъ вселенную возмущенну отъ нея
и православныя церкви многою бѣдою 30
одержимы суща, понеже5 и самъ пат¬
ріархъ царствующаго града Макидо-
ніи начальникъ и предстатель ереси
тоя бывъ. И тоя рад£ беды отъ ко¬
нецъ вселенныя богоглаголивыхъ ар- 35
хіерѣи отъ престолъ ихъ подвиже,
имъже предстатель . бывъ блаженный 1 Въ рук.: свес. 2 Въ рук. этого слова нѣтъ. 3 Въ рук.: трепещуттаху. 4 Въ
рук.: удавища. 5 Въ рук.: по немъ. а Такъ. бМі($пе. Раігоіодо &гаеса, г. XXXV, 1071 (Огайо XX, сар. VI). * Исаія,
VI, 1—3. г Рянлян., ѴШ, 9; Филншшс., I, 19. Библиотека "Руниверс1