Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Том 31

Русская Историческая Библиотека издаваемая археографическою коммисиею. Т.31. Сочинения Князя Курбскаго, Том Первый. — СПб., 1914

Содержание

Переписка князя Курбскаго съ царемъ Іоанномъ Грознымъ и Исторія о великомъ князѣ Московскомъ

I. Эпистолія первая князя А. Курбскаго къ царю и великому князю Московскому

II. Посланіе царя Іоанна Васильевича къ князю Андрею Курбскому. Редакція I и II

III. Краткое отвѣщаніе князя Андрея Курбскаго на зѣло широкую эпистолію великаго князя Московского

IV. Такова грамота послана отъ государя изъ Володимерца же ко князю Андрѣю къ Курбскому со княземъ Александромъ Полубенскимъ

V. На вторую епистолію отвѣщаніи цареви Московскому убогаго Андрея Курбского, князя Ковельского

VI. Исторія о великомъ князѣ Московскомъ

Письма князя Курбскаго къ разнымъ лицамъ и Исторія о осъмомъ соборѣ

VII. Курбскаго въ Печерской монастырь

VIII. Ивану многоученному отвѣтъ о правой вѣріи

IX. Посланіе князя Андрѣя Курбскаго о ложныхъ писаніи, иже обрѣтаются межъ божественныхъ писаніи, въ Печерской монастырь нѣкоему старцу

X. Посланіе къ старцу Васьяну

XI. Посланіе къ старцу Васьяну

XII. Листъ Андрѣя Ярославского до Костянтина Острозского, противъ варвара неякого, мнящегося быти мудра, еже по хулилъ словеса новопреложенные Іоанна Златаустаго

XII. Листъ князя Андрѣя Курбскаго до Марка, ученика Артемія

XIV. Листъ Андрѣя Курбского до Кузьмы Мамонича

XV. До Кузьмы Мамонича листъ 2

XVI. Отвѣтъ восточныхъ или щитъ церкви правовѣрной

XVII. Епистоліа ко Кодіяну Чапличю Андрѣя Ярославъского

XVIII. Листъ Андрѣя Ярославского до пана Ѳедора Бокѣя Печихвостского

XIX. Листъ вторыя Андрѣя Ярославского до Ѳедора Бокѣя

XX. Листъ князя Андрѣя Курбского до княгини Ивановое Черторыжское

XXI. Цедула писана до пана Остаѳія Троцкаго

XXII. Цыдула Андрѣя Курбского до пана Древинского писана

XXIII. Листъ Андрѣя Ярославского до князя Костянтина воеводы Кіевского

XXIV. Цыдула князя Андрѣя Курбскаго до князя воеводы Кіевского

XXV. Посланеицо краткое къ Семену Седларю, мещанину Львовскому, мужу честному, о духовныхъ вещахъ вопрошающему

XXVI. Исторія о осьмомъ соборѣ

ПРИЛОЖЕНІЯ

Указатель

Словарь

Опечатки

OCR
102 ПОСЛАНІЕ ЦАРЯ ІОАННА ВАСИЛЬЕВИЧА 103 отъ него надѣешися много пожалованъ
быти,—се убо подобно есть, понеже
л. 176 не восхотѣ || подъ властію быти Божія
десницы, и отъ Бога даннымъ вла-
5 дыкамъ своимъ послушнымъ и по-
винънымъ быти, но самовольствомъ 1
самовластно жити. Сего ради такова
государя искалъ еси по своему зло-
бѣсному хотѣнію, еже ничимъ же
Ю собою владѣюща, но паче худѣиша
отъ худѣйшихъ рабъ суща, понеже
отъ всѣхъ повелеваемъ есть, а не
самъ повелевая. Но что еще глаголю ти много? По
16 премудрому Соломону: «Зъ безумнымъ
не множи словесъа»; обличенія бо ему
о правдѣ злоба слышати6. Аще бы
еси имѣлъ смыслъ цѣлъ и разумъ
здравъ, то по приточнику сему упо-
20 добился бы еси: «Разумъ премудраго
яко потопъ умножится и совѣта его
яко животенъ источникъ®». Ты же буи
сыи, а ?/троба2 буяго, яко изгнившіи
сосудъ; ничто же удержано имъ сутьг;
2б такожде и ты разума стяжати не воз-
може. Писана нашея великія Росіи, пре-
именитого, царьствующаго, престоль¬
наго града Москвы, степеней нашего
30 царьскаго порога, отъ лѣта миросо-
зданія 7072-го, Іуліа3 мѣсяца въ
5 день*. бысте творили®; можетъ бо Богъ и
отъ каменія сего воздвигнута чада
Аврааму8». Не вси бо, изшедшіи изъ
Авраама, сѣмя Авраамле причитаются,
но живущій въ вѣре Авраамове, сіи б
суть сѣмя Авраамле. Суемудренными
же мысльми ничесо же помышленіемъ
не творимъ и на такой пользе и сте¬
пени ногъ своихъ не утвержаемъ; но
елика наша сила крѣпчаиша разума ю
испытуемъ, на твердемъ степени,
утвердивъ || ноги своя, стоимъ непо- л. 716
движно. Прогнанныхъ же4 отъ насъ нѣсть
никого же, развѣе сами отторгошася. 15
Избіенныя же и заточенныя вся по
своимъ винамъ, яко же выше рѣхъ, по
тому тако и пріяша. А понеже убо
неповинныя глаголати, се убо наипаче
злобу совершаете, яко убо, сотворивъ 20
зло, и непрощенъ грѣхъ хощете имѣти. Не тако убо грѣхъ творитца золъ,
егда творитца; но, егда по сотвореніи
и познаніи раскаянія не имать, тогда
убо грѣхъ злѣйшее бываетъ, понеже 25
законопреступленіе аки законъ утвер¬
ждаетъ. Радоватижеся о всѣхъ одоленіи
ни о чесомъ, яко своихъ подовласт-
ныхъ измѣнъ ихъ видѣти и по сихъ 30
в ызмѣнахъ ихъ казнити. Но обаче о
семъ скорбѣти подобаетъ, яко сице-
вымъ злобеснымъ разумомъ взятися,
еже во всемъ богоданному владыце
супротивитися. 35 Убіенныхъ же по своимъ измѣнамъ у престола Владычня предстоящи,
како убо возможно есть, паче и человѣкомъ недовѣдомо. Вы же, измѣнники,
аще вопіете5 безъ правды и не пріемлете, яко же выше реченно есть8, по¬
неже сластей6 ради просите". 1 Ар. самовольство.—П. самовольствомъ. 2 Ар. труба..—Пг. П. утроба. 8 Пг. П.
іулія. 1 А. же пѣтъ. 5 А. вопіетъ. 6 А. понеже есть сластей. а Сирахъ, ХХП, 12. 6 Притч. Соломон., IX, 8. в Опрахъ, XXI, 16. г Сирахъ, XXI, 17. д Конецъ Посланія редакціи I. * Іоан., VIII, 39. * Матѳ., III, 9; Лук., III, 8. 3 См. столб. 101. и Іаков., IV*, 3. Библиотека "Руниверс1