Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
162 взятъ бысть вредъ царя и вопрошенъ и глагола вся по ряду беззаконная
Никонова дѣла и дерзости повѣда же и то, яко Никонъ и жены игъ огъя
себѣ на, блудъ, самѣхъ же за прекословіе ихъ до смертной забыти многажды
плзтьми билъ бяше. Слышавъ же сія, царь повелѣ оныхъ жидовъ съ женами ихъ н съ
дѣтьми привести въ Москву, и отдатп за стражу Чюдова монастыря на ко-
нюшей дворъ: да будутъ Ніконова сквернаго беззаконія и мучительства
очевидніи предъ соборомъ обличители. И ту суще оніи жидове и со стражею
безъ вѣсти погибоша яко же нѣціи мнятъ, яко отъ Никоновы страны быв¬
шій въ беззаконіи его сообщницы тыя вся погубнша. Симъ убо тако содѣявшимся, призываетъ абіе самодержецъ, оба все¬
ленская патріарха, и весь пресловущихъ россійскихъ архіереовъ такожъ и
высокородныхъ первыхъ князей и боляръ многочисленный соборъ, и имѣ¬
ющіяся Никоновы вины и подозрѣнія и дерзости показа имъ объстоятелно. По совѣщанію же всего того собора посла царь Арсенія, архиепископа
Псковскаго, и дву архимандритовъ и ииѣхъ игуменовъ, и стрѣлецкого пол¬
ковника Остафьева со стрѣлцами, повелѣвая Нікона привести въ Москву
для отвѣта об оставленіи патріарша престола. Они же шсдше въ Воскресенскій, иже на Истрѣ рѣцѣ, монастырь, взя-
ша Никона, яко же бысть повелѣно имъ, и пріидоша снимъ въ Москву ко
Архангелскому подворью, еже есть въ Кремлѣ, декабря 2-го дня, и ту сташа. И оттолѣ взяша Ніконова подіакона Іванна зовомаго Шушерина (иже
бѣ наперсникъ и списатель житія его) и представпша государю царю. Во¬
проси же его самодержецъ о тайносодѣянныхъ вещехъ, претя ему жесто¬
кимъ истязаніемъ, да скажетъ истину. Той же, яко лютаго звѣря едино¬
нравный ему злый скииенъ, не повѣда царю ничесожъ. Царь же повелѣ его
посадити въ іГолату тайныхъ дѣлъ, и по трехъ лѣтѣхъ посланъ бысть въ
великій Новъградъ въ безчестное заточеніе. Декабря жъ 2-го дня по утру взятъ бысть Ніконъ п^едъ государя царя,
и предъ вселенскихъ патріарховъ въ древянную ^толовую полату, яже бѣ
при церквѣ Благовѣщенія Пресвятыя Богородицы. И яко прінде, сотвори
поклоненіе государю царю трижды, потомъ вселенскими патріархама,
таже всему церковному собору, и царскому синклиту по обычаю. Воставъ
же царь съ престола своего п пришедъ къ столу, идѣже патріарсн сѣдяху,
прошаше у нихъ суда на Никона, повелѣвая его вопроснти, чесо ради остави
престолъ и паству, и отъпде въ монастырь, и чесо ради нѣкоторыхъ архіе¬
реовъ и царскаго синклита многихъ предавалъ клятвѣ. Никонъ же, яряся
противу того, яко лютый змій, уязвляше государя словесы нелѣпыми, ими
же утруждаше лютѣ его царскую дупло. Которыми его тяжкими грубостьми
по не малу утрудився царь, повелѣваетъ его безъ чести вести подъ караулъ
во уготованный ему дворъ, и завѣща ему не дати ни пищи нп питія, да на¬
выкнетъ Бога боятися п царя чтитп по писанному: Князю, речс, да нере-
чеши зла. Оідііігесі Ьу