Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
160 нинъ, ему же нѣкогда Нпконъ рече- яко при святомъ крещеніи во отрече¬
ніи сатаны, не подобаетъ на него илевати, ибо не знаючи у насъ то тво¬
рятъ. Нафанаилъ же ііряшеся съ нимъ, глаголаше: «азъ плюю и на того
кто за сатану стоитъ-. Никонъ же, разъярився, повелѣ Нафанаила бити
плетьми, и сосла его въ заточеніе въ созданный его монастырь Крестный,
иже на Онѣжскомъ устіи. Той же тамо бывъ, иовѣдуя бяше тамо сущимъ,
яко Никонъ его сосла въ заточеніе за сатанино безчестіе. Онъ же Ніконъ
(яко же глаголетъ Нафанаилъ) Христа ради уродивыхъ нарнцадъ бѣше¬
ными, и на иконахъ писать ихъ не велѣлъ. Старецъ же Григорій Нероновъ жившъ прп патріаршемъ дворѣ свидѣ¬
тельствовалъ, яко Никопъ за двойственную аллилуію глаголемую дважды,
а въ третіе приглашаемую слава тсбѣ Боже, *) именовалъ дуракомъ и
писанія его блядивыми нарнцалъ въ соборной церкви при многихъ вла-
стехъ. И преиодобнаго Іосифа волокаламскаго ругалъ, и всячески злосло¬
вилъ и ябедникомъ называлъ, и многихъ святыхъ испомяновенія истре¬
билъ. И тако объюродѣ, яко и въ царскомъ домѣ дерзну сотворити нѣчто
неподобное. Увѣдавъ же о семъ самодержецъ, искдше времени подобна, како бы его
суду предато и гнѣвапюся нань зѣло, яко и въ великія праздника въ собор¬
ную Успенія Пресвятыя Богородицы церковь не хождаше. Въ лѣто же 7166-е видѣвъ Никонъ государя царя тако гнѣвающася
нань, и яростію дышуща, и того ради въ праздникъ Положенія ризы Гос.
поднн іюля 10-го бывшу Никону въ соборнѣй Успенія Пресвятыя Богоро¬
дицы церкви, н по совершеніи службы, спемъ с себе святительскія одежды
п жезлъ поставивъ на патріаршемъ своемъ мѣстѣ, и во услышавіе всему
народу, яко бѣсный песъ, нача брехотатн, вопія и зовый: аще отселѣ буду
я патріархъ московскому государству, буди я проклятъ, и тако отъ сквер¬
наго своего сердца лютый той зміипый ядъ трижды изблевавъ, тремъ ду¬
ховомъ злымъ, показаннымъ тайнозрителю во откровеніи, змію, звѣрю,
джему пророку, любимую имъсмертоносную чашю, страдальческими кровьни
наліянну и иснити ноднесе. Возлюби убо отступленія клятву и дадеся ему,
не восхотѣ отеческаго благословенія, и удалися отъ него, и тако изыде вонъ
изъ церкве, и посылаетъ къ великому государю царю посланіе, да бы по¬
велѣлъ дати ему гдѣ кѣлію на пребываніе. Царь же посла къ нему князя
Алексѣя Никитича Трубсцкаго, воирошая его: чесо ради оставляетъ онъ-
престолъ патріаршій. Онъ же отвѣща: яко вѣдый своя яже къ Богу согрѣ¬
шенія и многихъ ради грѣховъ моихъ (яко же вижду) начаша быти здѣ въ
Россіи многія моры н воины, и вся злая, того ради и престолъ оставляю.
И сія рекъ князю, отъиде въ Воскресенскій монастырь, его же прежде
созда. Пребывая же тамо перваго смрада гнусными мотылами ломазоваше ») Преподобнаго Евфросина псковскаго (Отмѣтка на поіѣ).