Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
159 да во обѣщаніи иночества моего гробь ирінметъ мое тѣло». Той же прелу¬
кавый змій отпусти его въ ону Соловецкую обитель и грамоту ему даде, да
во всякомъ изобиліи старость его будетъ упокоена. Онъ же пришедъ въ
киновію, плачевную сію повѣсть повѣда отцу своему духовному, священно-
иноку Виталію. Той же прочимъ отцемъ соловецкимъ сказа о семъ все по-
ряду, которою ужасною иовѣстію уязвлени бывше отцы, на бодшую о оте¬
ческихъ церковныхъ законахъ и обычаяхъ ревность возбудишася. О томъ страшномъ его Никоновомъ беззаконіи, и другій неложный сви¬
дѣтель бяше ученикъ его Никоновъ старецъ Андреянъ, иже и до патріар¬
шества его пребысть снимъ многое время. И той увидѣ нѣкогда въ сала¬
гахъ мѣднолитые тонкіе образы распятія Христова и Пречистыя Богоро¬
дицы воплощенія и о таковомъ его беззаконіи обличити не смѣяше, во
точію повѣда тайну сію отцу своему духовному, священноивоку Ѳеодосію
и Аввакуму протопопу и прочимъ исповѣдникомъ православныя вѣры. Не
хотя же жити у таковаго потаеннаго волка, и ругателя Божія славы, на¬
чатъ въ потребныхъ услуженіяхъ противитися ему и пререковатп, да тою
противностію возможетъ отъ звѣря сего избыти, за которыя его прерѣканія
многажды его оный звѣрь біяше. Но той намѣренія своего отложити нс
восхотѣ. И того ради повелѣ его оковавъ заточити въ КорниліевъЛале-
островскій монастырь, иже на великомъ езерѣ Онѣгѣ, близъ села великаго
Толвуи, идѣже живый повѣдаше братіи, древнее благочестіе любящимъ. О подобномъ же его вышеявленнымъ безбожнымъ дѣйствамъ исполне¬
ніи повѣда подіакъ его Ѳеодоръ глаголя, яко Никонъ еретикъ есть и содом¬
лянинъ. Нѣкогда бо видѣлъ бяше у Никона подъ ностелею положенъ образъ
распятія Господня, и сіе видѣвъ Ѳеодоръ ужаса великаго исполнися. Гос¬
подь же видя его Ѳеодорово къ любви Божіей прилѣжаніе не утаи отъ него
и прочихъ Никоновыхъ студныхъ саДомскпхъ дѣлъ. Подпоивъ бо нѣкогда
подьяка жъ своего Івана зовомаго Ладошку, и проблудилъ его содомски.
Онъ же скверное его дѣло тяжко си вмѣнивъ бытп, и повѣда клеврету сво¬
ему, реченному Ѳеодору. Еже Никонъ внять оного Іванна безвѣсти погуби,
Ѳеодора же искаше, како бы его погубити, но той бѣжавъ крыяшеся съ
верными отъ его злобы тайно, иже послѣди воиноческій образъ облочеся, и
нареченъ бысть Филиппъ. Той бо не ложенъ свидѣтель бысть страданія
святыхъ отецъ, Аввакума протопопа, іерея Лазаря, п Ѳеодора діакона, и
«инока Епифанія, иже въ пустозерскомъ острогѣ подвигъ страданія своего
въ лѣто 7190-е апрѣля 14 дня, въ день великаго пятка, на воспоминаніе
страданія Господня въ срубѣ огнемъ скончаша. Никонъ же аще сицевая
своя вышеявленная беззаконія и дѣяше, обаче тайно, явно же предъ на¬
родомъ лицемѣрствуя показоваше себе истиннаго пастыря быти и о спасе¬
ніи и пользѣ всѣхъ пекущасл. Новости же своя часъ отъ часа, яко сквер¬
ныя красты всюду сѣяше. Пшеницу же отеческаго православія, яко кедры
ливанскія, отвсюду яростію и мучительствомъ исторгашс. У него же Никона бяше уставщикъ свящѳиноинокъ Нафанаилъ кіевдя- Оідііігесі Ьу Соодіе