Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
167 отъ каждого града, въ присутствующія къ тѣмъ градовомъ пустыни. И
пдѣже кого обрѣтаху,ирпвождаху связанныхъ въ мучителаая мѣста, пдѣже
уготовлены бяху бичи, огни, клещи, тряски, желѣзныя хомуты, нритяга-
ющія главу, руцѣ п нозѣ во едино мѣсто, отъ котораго злѣйшаго мучн*
тельства по хребту лежащія кости по составомъ сокрушахуся, кровь же
изъ устъ и ій ушей и ноздрей п из очію болѣзненно издавляющпся течашс.
Наконецъ же сихъ рели, плахи, меча и сруба уготовленіе. И до толика новолюбителныя сея злобы лютость въ сердцахъ всѣхъ
исѣяся, яко и сосѣдъ сосѣда хранящаго древнее благочестіе оглагодоваше
и предайте на мученіе и раны по гласу Спасителя нашего Бога, глаголю¬
щему: «предастъ же брать брата на смерть и отецъ чада, и будете нена¬
видима отъ всѣхъ имени моего ради». Которыми неизбѣжными нуждами
стѣсняеми христіане, не могуще никаможе укрытися отъ гонителей, паче
же престарѣлые и не могущіе со одра двигнутися и налодѣтные обою по¬
лу отрочата, а пріяти новинъ не хотящій, срѣзовахуся по вся часы не ска¬
занною печалію, и того ради несумѣнною вѣрою влекохи,избраша себѣ инъ
путь, ко спасенію ведущій, ’взирающе на древнія святыя, иже таковымъ
же путемъ вѣры скончашася и святою церковію въ ликъ святыхъ муче¬
никъ причтошася Не бо тіи, яко Донатисты, для единаго тщеславія сами
себе смерти предаваху. Но едино благочестіе не вредно собдюдающе и того
ради самоубійственнымъ разнымъ смертемъ себе предаваху, о нихъ же
многая церковная писанія и повѣсти на многихъ мѣстехъ являютъ, яже
нынѣ за краткостію воспомянути оставляю. Подобнѣ нѣкако умыслиша и сіи гониміи за православіе христіане
другъ за друга душа своя положитъ, поминающе Спасово слово, глаголю¬
щее: «болше сея любве никтожѳ имать, да кто душю свою, положитъ за
други своя>. И тако собирающеся мнози, идѣже кому возможно, во едину
храмину, и уготѳвлыпе вещи, скоро огнемъ поемлемыя, и заградивше хра¬
мину, пребываху въ иостѣ и молитвѣ и плачи, ожидающе мучителей наше¬
ствія. И при наѣздѣ тѣхъ, и многаго сними воинства, и народнаго поня¬
тыхъ людей собранія, молящеся съ горкимъ плачемъ и рыданіемъ Госпо-
деви Богу пріяти души ихъ, усердіемъ, п не нрсложною вѣрою къ нему иду¬
щія. И тако мучительмп оные храмины и сними запалени быша и згорѣша,
иніи же, отъ жестокаго приступа боящеся впасти въ руцѣ гонителей для
нестерпимыхъ и многоврѳменныхъ мукъ, сами зажигахуся, и съ горкимъ
плачемъ исповѣдающеся, предаваху души своя со упованіемъ Госнодеви
Богу въ щедрыя его судбы, чающе древлецерковною вѣрою оправдитися
на страшнѣнъ его и праведнѣмъ судѣ. Мнози же и едини суще, не могуще
же отъ рукъ гонящихъ ихъ гонзнути, тою же вѣрою иодстрѣкаеми, ввер-
гаху себя во огнь и въ воду, иніи же ноженъ себе закалаху, и каждо, какъ
можаше, самъ себе убиваніе, блюдый токмо, да цѣло пребудетъ внемъ оте¬
ческое благочестіе, и сія убо о пострадавшихъ и страждущихъ за древде- Оідііігесі Ьу