Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
154 у грекахъ въ противность апостольскимъ и соборныхъ отеческимъ прави¬
ломъ и уставомъ новостехъ показуетъ, тако о поливателномь крещеніи,
яко сыиосдавныии армены и франки у духовныхъ вмѣстѣ в моленія и яде-
нін общеніе, у мирскихъ же и бракомъ совокупленіе, и на утреняхъ поліе-
леосовъ святымъ и на повечерницѣ Богородицѣ канонами въ великій постъ
многихъ земныхъ поклоновъ отложеніе, и на пѣніи церковномъ въ шап¬
кахъ и въ чалмахъ турецкихъ стояніе, и на службѣ сѣденіе, и иноковъ
безъ клобуковъ и безъ мантіи хожденіе, и святыя аллилуія въ церквахъ
на нсалмоглаголафи несогласное пѣніе, овы убо трижды, овы же дважды
тогда пояху, и мнози греки тремя персты знаменахуся, о чесомъ Паисіа,
патріархъ цареградскій снинъ, Арсеніемъ, имѣя разглаголство, аще и
похвалилъ триперстное сложеніе, обаче подлинныхъ древнихъ писаніи сви¬
дѣтельствомъ укрѣпить нс могъ. Сія вся восточныхъ патріарховъ усердныя къ новинамъ склонности
зряіце, истннвіи древняго отеческаго благочестія любители, вышереченные
епископъ Павелъ и протопопъ Аввакумъ съ прочими ревнительмн, взяша
многія священныя кіиги, о послѣднемъ времени пишущія, съ тѣми же н
книгу, яже о вѣрѣ поборникомъ православныя вѣры въ лѣто отъ созданія
міра 7122-е, а отыю плоти рожества Христова 1622-е сочиненную, въ
ней же между прочими, въ тридесятой главѣ взятое отъ словесъ книги
Полинодіп (или обороны вѣры), написанная архимандритомъ Захаріею Ко-
пистенскимъ, въ лѣто отъ Рождества Христова 1621. Иочнтающе же оное,
зряху глаголющее тако: яко много предотечевъ, но и самъ уже близъ есть
по числу еже о немъ 666, число бо человѣческо есть антихристово. Кто
вѣсть, аще въ сихъ дѣтѣхъ 1666-хъ явственныхъ предотечевъ его или
того самого не укажетъ? И сія вся и прочая таковая чтуще,. ничто же ино, развѣ самого пред¬
течи) антихристова Нікона помышляху быти, и укрѣпляюще другъ друга,
тайно содержати древнее благочестіе: не дерзаху бо прежде времени въ на¬
пасти себѣ вметати. Ніконъ же аще и неслышаше отъ тѣхъ явнаго себѣ о сѣемыхъ его но-
' винахъ обличенія, обаче внимаше мыслію о молчаніи ихъ зѣднымъ смуще¬
ніемъ утруждаемомъ, и бояшеся, да несогласившися они пресѣкутъ начи¬
нанія его устава. Того ради крыемаго въ немъ лукавства острозрителныя
козни воспріемъ, и смотряше, кого имъ въ свое намѣреніе уловити возмо¬
жетъ. Итако начинаетъ отъ большаго чина, почтеніемъ и частыми гость-
бами и дарами уловляти сердца славолюбныхъ. Среднихъ же обѣщаніемъ
возведенія на честныя степени. Меньшихъ же и нестяжателныхъ и Кома¬
рова писканія испустити не смѣющихъ, грозами и ирещѳніенъ, мысли ихъ
къ треиетной боязни сламляти, и тако уловляя пестрый сей змій, лукавыя
своея пестроты умышленіемъ нривлече мало не всѣхъ къ богопротивному
своему начинанію. Подкрѣпляемъ же лютый сей винограда Христова истребитель выше- Оідііііесі Ьу ѵ^оодіе