Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
168 _ арсѣ на печатномъ дворѣ книжный справщикъ, и явіи мнози древлецер-
ковнаго благочестія всеусердніи содержателіе, и иже видѣніемъ старца
Симеона чюдовскаго, во ужасъ иришедшій иноци и иніи мнози и се Ніко*
нова новонреданія слышаще, во ужасъ пріидоша, и разсуждаху о показан¬
номъ въ видѣніи старцу Симеону страшномъ пестромъ зміѣ, и номышляху
быти того самого Нікона. Зряще же и писаніе нѣкоторое о немъ глаголю¬
щее тако: Чернецъ нѣкій имать отъ сѣвера востатн и возмутити въ мирѣ
сущихъ и во благочестіи и взыдетъ на престолъ дменіемъ нревысоко въ
царственныхъ же приискръ и содруженъ будетъ и отъ тѣхъ иокусится свя¬
тая святыхъ создати, и оттуду же на безславіе снидетъ, а по немъ на пре¬
столѣ всекраснаго смиренія гордость преумножится, святителства купно
и мучителства, и явится мерзость запустѣнія хулы на мѣстѣ святѣмъ,уко¬
реняема имать быти, и прочая. Нріимаху же въ память и богодухновеннаго Клеазара Анзерскаго скп-
тонаселителя о лютомъ томъ звѣри Ніконѣ бывшее видѣніе и [ірореченіе и
того ради гнушахуся просыпанными отъ него новинами. Укрѣпляхуся же въ древлецерковномъ благочестіи свидѣтельствомъ
бывшаго въ царствующемъ градѣ Москвѣ въ лѣто 7097-е вселенскаго
патріарха Іереміи константинопольскаго, къ благочестивѣйшему государю
царю Ѳедору Іоаиновичю, тако глаголющаго: воистину въ тебѣ благочести¬
вомъ царѣ духъ святый пребываетъ. Понеже убо ветхій Римъ падеся Апо-
линаріевою ересію, вторый же Римъ, иже есть Константинополь, агарян-
скими внуки, отъ безбожныхъ турокъ обладаемъ. Твое же, о благочестивый
царю, великое руское царствіе третіи'Римъ благочестіемъ всѣхъ превзыде,
и вся благочестивая въ твое царствіе въ едино собрашася. И ты единъ нрд
небесемъ христіанскій царь именуешнся во всей вселеннѣй, во всѣхъ хри-
стіянѣхъ. Подобно тому, и святѣйшій Ѳеофанъ, патріархъ іеіюсалвмскій, бывый
въ Москвѣ въ лѣто 7127-е, при державѣ великаго государя царя Михаила
Ѳеодоровича, во своей грамотѣ пиша глаголетъ: видѣхъ на востоцѣ и по-
лудне отъ поганыхъ агарянъ святымъ Божіихъ церквамъ запустѣніе, и
православнымъ христіяномъ святаго греческаго закона великое насиліе и
погубленіе, и утѣшенія ни откуду нѣсть, точію слухъ благочестиваго хри-
стіянскаго рускаго царя, яко той единъ на вселеннѣй владыка и блюсти¬
тель непорочныя вѣры Христовы. Прочія же вси,аще нѣціи и именемъ хри¬
стіане нарицахуся, но далече отъ истины отпадоша и горше окаянныхъ
турокъ въ иравославнѣй вѣрѣ гонители быта, н никое же упованіе тамо
въ сущихъ странахъ. Ктомужъ и посланный съ Москвы въ восточныя страны въ лѣто 7157,
но указу великаго государя царя Алексія Михаиловича и но благословенію
святѣйшаго патріарха Іосифа, Сергіевскаго монастыря старецъ Арсеніи
Сухановъ, для смотрѣнія греческихъ чиновъ за вѣрою крестнаго цѣлованія
во описаніи своемъ и въ книзѣ Проскииитаріи о дѣющихся тогда уже въ ОідііііесІ Ьу Сзоо^іе