Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
нія Пресвятыя Богі родицы церкви внутрь одесную страну входа южныхъ
вратъ. Сущу же Никону в тыя дни въ Москвѣ, старецъ нѣкій снять, живый
во обители Чюда святаго архангела Михаила, именемъ Симеонъ, видѣ въ
нощи видѣніе страшно, лкобъ змій великъ зѣло пестръ, и страшенъ видѣ¬
ніемъ, обогнувся около царскія грановитыя палаты, яже въ Кремлѣ и
ужасную свою лютынъ ядомъ дшпущую главу, и грозно прогибающійся
оіиибъ вложивъ на прагъ тоя полаты, лежаше. Таковое видѣніе видя, ста¬
рецъ той, отъ ужаса скоро^ воспряну, и пристращенъ бывъ зѣло на мноп.
часъ; потомъ въ себѣ бывъ, повѣда сіе видѣніе соборнымъ братіямъ; тін
же,ужасоади)держими,глаголаху: «что сіе хощетъ быти?> Йотомъ же скоро
увѣдаша, яко во всю нощь ону, в нюже старецъ видѣніе видѣ, Никонъ мит¬
рополитъ въ оной палатѣ съ царемъ бесѣдоваста, а о чемъ разглагольство
ихъ было, о томъ молчаніемъ покрыся. Видѣніе же змія того прежде помянули Чюдова монастыря старцы, не
просто быти вмѣняху, поминающе древняго змія въ Византіи с орломъ
спдетшася, его же христіане убита, и то убо зміево со орломъ сплетеніе
преобразованіе впредь быти хотящее турецкое христіяномъ насиліе. По¬
добно тому и въ Римѣ по 1000 лѣтъ отъ Рождества Христова явивыйся на
воздусѣ змій нѣкій страшнйй, иже явно указа антихристово со отступле¬
ніемъ въ Римъ пришествіе. И сіе поминающе, бояхуся, дабы и въ Россіи
не возникло что новое. Собрану же бывшу въ скорѣ россійскихъ архіереовъ освѣщенному со¬
бору, поставленъ бываетъ патріархомъ, увы мнѣ! лютый сій дивій инокъ
на пояденіе винограда Христова, Никонъ, глаголю, звѣрь, а нс пастырь,
того жъ 7160-го лѣта іюля 25 дня. И сый на престолѣ во 161 году по седми тысящахъ лѣтъ, прикрываетъ
своя звѣриная острыя ногти овчія кротости кожею и входитъ во всерос¬
сійское христіанское стадо отъ десныя страны подползающею лестію. По¬
велѣваетъ убо напечатати книги четія и служебныя, со свидѣтельствомъ
во описаніи пхъ, якобъ согласно древнимъ греческимъ и харатейнымъ
россійскимъ книгамъ, иже явишася старопечатнымъ московскимъ книгамъ
при первыхъ 5 патріарсѣхъ печатнымъ во всемъ согласны, и травою во
орѳографіи, подобающыя доброты изрядно блистающія: яже и до нынѣ во
всей Россіи по мѣстамъ обрѣтаются, еже видѣвше людіе,,мняху его пастыря
быти истинна, а не волка. И тако пребывая, испроси у Государя мѣсто завомое Валдай стоящее
нрп езерѣ Валдай, еже длиною имѣется десять верстъ, и ту устрой мона¬
стырь во имя Пресвятыя Богородицы, его же именова Іверскій, и повелѣ
новгородскому митрополиту Макарію пренести въ той монастырь (во имя
Пречистыя Богородицы, его же пменова) изъ Боровичь святаго и правед¬
наго Іакова Боровицкаго мощи, еже и сотвори. Самъ же взя части отъ мо¬ ОідШгесІ Ьу Ьоодіе