Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
146 вѣсть покрыты, или преданную намъ отъ отецъ нашихъ бесѣду предъ
очима чтущихъ, и предъ ушима слышащихъ поставити1). Обаче убо надѣ¬
лся на молитвы пострадавшихъ за благочестіе ревнителей начинаю слово
путемъ повѣсти текущее. Въ лѣто мірозданія 7113, отъ Рожества же Ісусъ Христова 1613 ин¬
дикта 3-го мая 21, во второй по недѣли день въ предѣлѣхъ Нижняго Нова-
града, въ веси нарицаемѣй Вельдемановѣ (или Курмышовѣ) родися сей
Шконъ отъ убогихъ родителей, отца Мины и матери Маріаміи. Нго же при
крещеніи Никитой нарекоша. По умертвіи же матере его, взя его нѣкоторая жена, Ксенія именемъ,
и воспита его, и грамотѣ извыче. По времени же нѣкоемъ возраста своего
отъиде во обитель преподобнаго Макарія Желтоводскаго, и ту живый со-
дружися съ клириками тоя обители. Нѣкогда же пойде сними во ину оби¬
тель и случися имъ обнощевати у нѣкоего татарина волхва суща, иже вол¬
шебствомъ своимъ сказоваше комуждо хотящая быти; волхвуя же скверною
своею бѣсовскою книгою и палицею, сему Никитѣ рече: яко ты будеши
государь великій. Онъ же слышавъ отъиде, не надѣлся збытися прорица¬
нію. И по смерти отца своего поятъ себѣ жену, яже бѣ піанчива иоплазива.
Снею же живыи внѣкоемъ селѣ, по избранію ту живущихъ, іерей бысть. И
для непостоянства своея жены бѣжа въ Москву, и на нѣкоемъ монастыр¬
скомъ подворье отъ нѣкоего скитающагося священноинока пострижеся и
преименованъ бысть Ніконъ. / * И тако скитался пріиде на островъ Анзерскія пустыни, иже стоитъ на
Бѣломъ морѣ, близъ отока Соловецкаго, и тамо пребываше во ученичествѣ у
началника тоя обители, старца богодухновенна и свята, именемъ Елеазара,
иже согради скитъ той, и жительство внемъ состави. Чистаго же ради житія, оный старецъ Елеазаръ пророческими дарова¬
ніями обогатился, о пребывающемъ у него въ послушаніи Ніконѣ семъ,
братіи своей прорицая глаголаше: 0, какова смутителя и мятежника
Россія въ себѣ питаетъ! Сей убо смутитъ тоя предѣлы, и многихъ трясеній
и бѣдъ наполнитъ. Видѣ бо святый единою служащу Нікону литургію (яко
достовѣрніи анзерстіи жителіе рекоша) змія черна и зѣло велика, около
выи его оплетшася и вельми ужасеся. И отъ того времене возненавидѣ свя¬
тый Нікона, и тяжко гнѣвашѳся на нь, и сотвори его бѣжати. И пріиде въ
Кожеозерскую пустыню, яже есть, въ Каргопольскихъ предѣлахъ и по вре¬
мени бысть тоя обители игуменъ. Идѣ же пребывъ три лѣта, вня же для
исполненія монастырскихъ потребъ хождаше въ царствующій градъ Мо¬
скву. И тамо пребывая, не вѣдомо чрезъ какія представленія, знаемъ бы¬
ваетъ великому государю царю Алексѣю Михайловичу и святѣйшему пат¬
ріарху Іосифу и поставленъ бысть архимандритомъ въ Спасовъ монастырь
на Новое и пребывая тамо, коварными своими лицемѣріями плѣни царскаго ]) Куренномъ надписано другой рукой. ОідііігесІ Ьу ^лоосіе