Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
127 едино же слово доволно есть к похваленію чюдесъ Твоихъ! Кая Ти похвалы,
Боже, принесу, имый каленъ языкъ и сердце развращенно и сквернава
уста? Но съ Павломъ апостоломъ реку: О глубина богатства премудрости и
разума Твоего,яко неиспытаны судбы Твоя,ниже исслѣдованни путіеТвои!..
Кто разумѣ умъ Твой? Или кто совѣтникъ Тебѣ бысть? Твоею бо волею от
небытія в бытіе привелъ еси вся, Твоимъ промысломъ строиши весь міръ.
Ты от четырехъ стихій тварь составилъ еси, четырми времени кругъ лѣту
венчалъ еси! Тебѣ трепещутъ умныя силы вся! Тебѣ поетъ солнце, Тебѣ
славитъ луна, Тебѣ молятся звѣзды, Тебя послушаетъ свѣтъ, Тебе боятся
бездны, Тебѣ работаютъ источницы.Тыпростерлъ еси небо, яко кожу, утвер¬
дилъ еси землю на водахъ,Ты оградялъесиыоре пескомъ, Ты воздыханію воз¬
духъ пролилъ еси! Ангельскія силы Тебѣ служатъ,архангельскія лицыТебѣ
кланяются, многоочитая херувимъ и шестокрыдатая серафимъ окрестъ Тебѣ
стоящеиоблётающе, страхомъ неприкосновенныяТиславы закрываются. Ты
бо, Богъ нашъ, на земли явися и с человѣки поживе, и Іорданскія струя освя¬
тилъ еси, с небесе низпославъ Святый Свой Духъ, и главы тамо гнѣздя¬
щихся зміевъ стерлъ еси. Удпвпся разумъ Твой отъ мене и не возмогу к
тому, яко возвеличкшасн дѣла Твоя, Господи, вся премудростію сотворилъ
еси! И сіе псаломское слово безпрестанно, чадо, припѣвай души своей: се
бо ти есть первая заповедь. Нодобнѣ же ей и вторая: Возлюбиши ближняго своего, яко самъ себѣ.
Кто бо ближній нашъ? Меню же всякаго христіанина, живущаго в вѣре
Христовѣ. Къ сему бо согласуютъ евангсльскаи словеса (Лук. зач. 26):
рече Госиодь, якоже хощете, да творятъ вамъ человѣцы, ивы творите имъ
такожде, еже есть: хощеши помилованъ быти, самъ такожде милуй; хо-
щеши почтенъ быти, почитай; хощеши ясти, иныхъ корми; хощеши взять,
иному давай. Се бо есть равенство, а по превосходному уму себѣ желай
хуждьшее; а искреннѣму лутыпее; себѣ желай меньшее, а искреннему боль¬
шее; богатому поклонись въ поясъ, а нищему в землю; ударить тя кто по
ланитѣ, обрати ему другую и отшедъ ему же поклонися. Чти отца твоего и
матерь твою любезнѣ и сердѣчнѣ, яко ко святымъ, к стопамъ ногъ ихъ
главу приклоняй благоговѣйнѣ, изведших тя от своея утробы: тебя ради
утроба матсрня болѣзнь претерпѣ, отецъ же, болѣзнуя о тебѣ, воздыха¬
ніемъ и печалію снедаемъ всегда. Сего ради старость его поддержи, бо¬
лѣзнь его уврачюй, гной его своима рукама обьмой, ризы мяхькія на плоть
его возложи, сѣдины его облобызай, пищею сладкою напитай, и отшсд, по¬
клонись, яко Іосифъ прекрасный отцу своему, не постыдѣся Египта дер¬
жавы своея. Такоже и матери твори, яко Соломан царь Виръсавію о десную
престола своего устроилъ: аще ветха денми, на руку своею поноси, чрезъ
грязь на плещу пренеси; прежде ея напитай, потомъ самъ вкуси; со гла¬
сомъ хваленія главу свою к нерьсямъ ея преклоняй и облобызавъ корень
рожденія своего, воздохни о старости ея и надъ поклонися родителю сво¬
ему: се бо есть благопріятно и любезно нред Богомъ. Якоже бо ты отцу ОідШгесІ Ьу Соодіе