Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
70 правовѣрныхъ избави Во же сего начинанія злаго о Христѣ ісусѣ Господѣ
нашемъ, Ему же слава нынѣ п прпсно и во вѣки вѣкомъ. Ампнь. Афанасій Великій речс: «ижехощетъ спастпся, прежде всѣхъ подо¬
баетъ ему держати кафолическая вѣра, ея же аще кто целы и непорочны
не соблюдаетъ, кромѣ всякаго недоумѣнія, во вѣки погибнетъ. Вѣра же
кафолическая сія есть. Да единаго Нога въ Троицѣ и Троицу во Единицѣ
почитаемъ, ниже сдивающе составы, ниже существо раздѣляюще: инъ бо
есть составъ Отечь, инъ— Сыновенъ, инъ Святаго Духа, но Отчее и Сынов¬
нее и Святаго Духа едино божество, равна слава, соприсносущно величе¬
ство. Яковъ Отецъ, таковъ Сынъ, таковъ п Духъ Святый. Вѣченъ Отецъ,
вѣченъ Сынъ, вѣченъ и Духъ Святый.. Не созданъ Отецъ, ѣе созданъ Сынъ,
не созданъ и Духъ Святый. Нс три бози, но единъ Богъ, не три нссоздан-
иіи,но единъ Несозданный. Равнѣ вседержитель Отецъ, вседержитель Сынъ,
вседержитель и Духъ Святый. Подобнѣ непостижимъ Отецъ, непостижимъ
Сынъ, непостижимъ и Духъ Святый. Не три вседержители, но единъ все¬
держитель, единъ непостижимый. И въ сей Святѣй Троицѣ ничтоже перь-
вое или послѣднее, ничтоже болѣе или менѣе, но цѣлы три составы и со-
присносущны суть себѣ и равны. Особно бо есть Отцу нерожденіе,Сыну же
рожденіе, а Духу Святому исхожденіе; обще же имъ Божество и царство. Нужно бо есть побесѣдовати и о вочеловѣченіи Бога Слова къ вашему
спасенію. За благость щедротъ излія себе отъ отеческихъ нѣдръ Сынъ—
Слово Божіе въ Дѣву чисту Богоотроковицу, егда время наставало, и во-
олотився отъ Духа Свята и Маріи Дѣвы вочеловѣчявся, насъ ради постра¬
давъ, и воскресе въ третій день, и на небо вознесеся и сѣде одесную вели-
чествія на высокихъ, и хоще гъ паки пріити судити и воздати комуждо по
дѣломъ его, Его же царствію нѣсть конца. И сіе смотрѣніе въ Бозѣ бысть
прежде, даже не создатися Адаму, прежде даже не вообразится. Рече Отецъ
Сыновп: сотворимъ человѣка по образу нашему и ио подобію. И отвѣща
другій: сотворимъ, Отче, и преступитъ бо. И паки рече: о, единородный
мой! о, свѣте мой! о, Сыне и Сдовеіо, сіяніе славы моея! аще промышляешп
созданіемъ моимъ, подобаетъ ти облещися въ тлимаго человѣка, подобаетъ
ти по земли ходити, апостолы воспріяти, иострадати и вся совершитл. И
отвѣща другій: буди, Отче, воля твоя! ІІосемъ создася Адамъ и прочая.
Аще хощегаи пространно разумѣти, чти Маргаритъ, слово о вочеловѣченіи;
тамо обрящешп. Азъ кратко помянухъ, смотрѣніе показуя. Сице всякъ
вѣруяй въ Онь не постыдится, аневѣруяй осужденъ будетъ п вовѣки
погибнетъ, по вышереченпому Афанасію. Сице азъ, протопопъ Аввакумъ,
вѣрую, сице исповѣдую, съ симъ живу и умираю. Рожденіе же мос въ Нижегородскихъ предѣлехъ, за Кудмою рѣкою, въ
селѣ Григоровѣ. Отецъ мой бысть священникъ Петръ, мати Марія, инока
Марфа. Отецъ мой прнлѣжаше житія хмельнова, мати же моя постница и
молитвенница бысть, всегда учаще мя страху Божію. Азъ же нѣкогда ви¬
дѣвъ у сосѣда скотину умершу, и въ той нощи воставшп предъ образомъ, Оідііііесі Ьу ѵ^оо^іе