Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
47 № 18. Тоя же Премудрости Соломони чтеніе1). Праведникъ аще постигнетъ скончатися, въ покои будетъ (гл. IV, ст. 7). (Толкъ). Здѣсь праведнымъ навѣтно и суетно отъ бссовъ и отъ злыхъ
человѣкъ и зело безпокойно п томительно: не пмать бо часа единаго, еже
бы не мучился; отовсюду запинанія душевная л телѣсная пакости отъ вра¬
говъ и отъ друговъ, отъ чюждихъ и отъ своихъ, на улицѣ и въ дому; ей!
но словеси Христову и врази человѣку домашній его. Егда же постигнетъ
скончатися, въ покой пойдетъ миленькой, слава Богу, добрелъ до краю,
старикъ бѣдной! (Сущее) (ст. 8). Старость бо честна не многодѣтна, ни въ числѣ лѣтъ
изочтена. (Толкъ). Не сей бо старъ, иже много лѣтъ живетъ, но аще кто благо¬
честно и боголюбезно пребываетъ, сей старъ и предъ Господемъ честенъ:
не числомъ бо лѣтъ сія бываетъ старость, но во изводѣ сердца добродѣ¬
тели творящу; аще и столѣтенъ сый, неправеднеживый, и кромѣ заповѣди
Господни, младъ есть тажовый и подобенъ робяти. Яко же и Павелъ апо¬
столъ пишетъ: егда бѣ младенецъ, яко младенецъ смышляхъ и яко младе¬
нецъ мудрствовахъ, егда же бысть мужъ, отвергохъ младенческая. Спрѣчь
младенчество глаголетъ первое свое житіе при йогу Гамалиилову, егда же
живяше кромѣ Христовы вѣры. Грядущу же ему въ Дамаскъ мучити хри-
стіянъ, явися ему Господь отъ небесе и призва его. Павелъ же отвергохъ
безуміе, яко младеньчество и бысть мужъ исполненъ духа и разума Божія.
Оттоля нача проповѣдати имя Ісусово, въ Дамасцѣ и во всей поднебѣсней.
Тако и нынѣ кто проповѣдь Павлову дѣды проходитъ, сей старъ и разу¬
менъ по реченному. (Сущее) (ст. 9). Седина же есть мудрость человѣкомъ, и возрастъ ста¬
рости житіе нескверное. (Толкъ). Зри житіе чистое и нескверное и безгрѣшное, мудрость и чест¬
ность, и слава и старость честная человѣку. Всѣхъ богатыхъ богатѣйшн
и славныхъ славнѣйше во всемъ мирѣ обносится имя его, живущаго въ
вѣре Христовѣ и въ делѣхъ Господнихъ. Блаженъ есть таковый и требла-
женъ, иже не ульсти языкомъ своимъ, и не сотвори искреннему своему зла,
п поношенія не пріятъ на ближнія своя. Окаянне же и безумне же отте¬
каетъ отъ вѣры Христовы истинныя старыя премудрости и прплеилѣется
бесомъ молодой вѣрѣ, глупостію младенческою одержимъ. Таковый и дѣлъ
благихъ не пмать,—тако глупъ, яко робенокъ: по землѣ нрилѣжаи, и щепу
и говно поемля, въ ротъ себѣ пихаетъ, и падая съ лавки и съ полатей,
язвы себѣ отъ безумія пріемлетъ. Тако любяи никоніянскія книги спадаетъ
съ высоты разума старопечатныхъ книгъ московскихъ и язвитъ себя ио
внутреннему человѣку: яко щепу и калъ, пихаетъ въ ротъ, научался лжи О По рувоа, И. И. Вибі., собранія Богданова, № 0. 1, 339, ж. 106 об,—175 об. ОідШгесІ Ьу <^оояІе