Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

Содержание
OCR
_2в_ иной книгѣ вѣ Вогословлѣ Григорія и нротчихъ Ивана Дамаскина слово и
рѣчь евангелія о Іосифѣ: и не знаяше ея, дондеже роди сына своего пер-
веньца. И ииконіяня протолковали: посему же знать, яко не пресѣкается
дѣторожденіе ея и по Христѣ. Видишь ли, какая бѣда? Ло жидовски, буто
со Іосифомъ послѣ Христа дѣтей родила Богородица. Коли ужъ лаютъ въ
книгахъ, а на иконахъ коли велятъ истину писать? Пропала, чадо, правда,
нѣгдѣ сыскать стало, развѣ въ огонь совѣстью собрався или въ тюрму по
нашему. Кому охота Христа подержатся, какъ правда молвить, и молитва
ихъ, и книги, и образы все подобаетъ, собравъ съ просвирами въ мѣшокъ
да въ воду съ каменемъ,—такъ слава Богу, а трудящемуся побѣдный вѣ¬
нецъ отъ Христа Ісуса7). А еже никоніяня запсаяли (віс!) на сложеніе перстовъ стараго нашек
православія, и глаголютъ, два Сына бутьто въ рукѣ слагаемъ и крестимся,
и тому дивитися не подобаетъ; не можетъ бо діяволъ со ученики своими
ни видѣти, ни слышати правды, понеже ложь есть самъ и своими ложь
глаголетъ. Мы въ сложеніи перстовъ не глаголемъ двухъ Сыновъ бытн,
но единъ Сынъ, сый прежде сложенія міра со Отцемъ и Духомъ. Той же на
лослѣдокъ нашего ради спасенія возсія отъ Дѣвы. Отча нѣдра не оставдь,
сошедъ на землю, Слово нрисносущное Отцу и Духу, еже есть силою своея
благодати, а существо самое бысть непоступно вездѣ, въ нижнихъ силою
своею, а существомъ никакоже отстуиль. вышнихъ. Разумѣй реченное Да-
маскинымъ Иванномъ. По пріятіи убо бесѣдѣ отъ ангела Святѣй Дѣвицѣ,
осѣни ю Духъ Святый, и тогда нрисѣтн къ ней Бога вышняго иностасная
премудрость и сила, Сынъ Божій во своемъ составѣ. Зри. И мы также гла¬
големъ: иностасная премудрость и сила Сынъ Божій, а не существо самое
сниде, но сила сущная Бога (-лова вселися во утробу дѣвичю; вочеловѣ-
чився, пострада и воскресе, взыдс на небеса, и еѣдѣ о десную Бога на
своемъ царстѣмъ, огнезрачнѣмъ престолѣ, п сѣдитъ во двою естеству,
Богъ и человѣкъ со душею, славится именемъ земнымъ, Богъ п человѣкъ
единъ Сынъ Божій, а не два по Несторію, но единъ, единъ Сынъ. Аще и
два во Христѣ естества познаваемъ нссмѣсно, но имя едино Богу и чело¬
вѣку. Сынъ бѣ единородный, свѣтъ отъ свѣта велика иригаедъ, и въ ни-
щетную плоть нашу облещился и, зовомъ Богъ и человѣкъ, единочаденъ
бѣ начальному великому Отцу Свѣту. Зри. На персты вото истина сіяетъ: указательный и великосредній во
Христа Ісуса, великій же и два послѣднихъ во образъ Святыя Троицы и во
Святую Троицу. Во Христѣ же силу единосущную Богу Слову .помышляй
быти Святыя Троицы, а не отдѣляй въ вочеловѣченіи силы отъ Святыя
Троицы. Такъ свято и праведно отъ святыхъ богословцевъ преданная дер¬
жимъ, а не треперстная блядь, еже сице слагаютъ. Явна бѣ во Апокали¬
псисѣ, изъ нея бо исходятъ три духи нечистыя и вселяются въ ноганую 7) Срав. Мат. для нст. раскола, т. V, стр. 292—293. ОідШіесІ Ьу ѵ^оо^іе