Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

: [url=http://txt.drevle.com/text/borozdin-protopop_avvakum-1900/494]Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900[/url]
 

Содержание
OCR
ствовати, воду ко крещенію освящати, елей и отроча нажуще елеомъ и
миромъ той крестъ изображать просфиру благословлятп и въ тайнахъ
еѵхаристіитой жс'упстребляти, болныя мазати, церкви ііосвящати, ястіе
и питіе благосдовляти: словомъ рекше единѣмъ, вся священная дѣйство¬
вать четвероконечнаго креста образъ творнще. И сія утверждающе тако
глаголютъ: крестъ сей нресвятый, а не кресло: крестъ пребожественный,
его же цѣлуемъ и славимъ, а хулящыя и проклинаемъ. И тако напечатанныя со многими промѣнами книги во 164 году, ро-
зосла во вся россійскія епархіи, но градомъ, монастыремъ и несемъ, иове-
лѣвающь содержатн не бывалая до толѣ въ Россіи преданія, на непріемлю-
щія же тѣхъ книгъ, грозныя томленія и муки просыпатй обѣщевашеся, и
царскаго величества за непріятіе оныхъ неутолимый гнѣвъ быти воз-
вѣіцаше. Тогда бывшій при отъѣздѣ святѣйшаго патріарха Ѳеофана Іерусалим¬
скаго, сказанное имъ црореченіе воспомянуша глаголющее: «воистину,
братіе и чада, сіяетъ нынѣ въ вашей великой Россіи истинное благочестіе,
греческаго православія, яко же солнце въ небеси; егда же возвладыче-
ствуетъ тезоименитая пособителю альфа, тогда по всей великой Россіи,
богоугодныя и спасительныя отеческія чины и обычаи и уставы и преданія
церковныя премѣнлтся: вмѣсто же тѣхъ нововводныя обычаи, и многія
нремѣны настанутъ, и будетъ гоненіе веліе на христіаны, держащія дре-
влецерковное благочестіе. 8 таже времена явися знаменіе на небеси звѣзда комета, яже являше
Россіи скорбь и мучительство веліе за содержаніе древнихъ святоотеческихъ
преданій. Збывающуся же убо патріарха Ѳеофана прореченію,наполнишася абіе,
узилиіца узниковъ, огустѣша улицы связаиыми исповѣдниками, обагри-
гаася спекулаторстіи бичи кровію страдалцевъ, взыграша тѣхъ мечи на
исповѣдническпхъ выяхъ, покрышася площади казненныхъ мучениковъ
тѣлесами. Не толикое убо множество заяцей, увязшихъ въ ловитвенныхъ
тенетахъ видяшеся, елико повѣшанныхъ христіанъ за содержаніе благо¬
честія зряшеся. Всякаго убо града поле подобообразную халдѣйской римскую
мучителную пещь, па себѣ разженную люте ношаше, и вметаемыя внѣ, не
Аварійны, но невѣсты Христовы церкве чада иожпгаше. И таковѣй мучительной ярости просыпавшейся по всей Россіи, что не
творяху любящій древнее благочестіе, бѣгаху и отъ таковаго лютаго му¬
чительства по пустынямъ, скитахуся по горамъ, крыяхуся но вертепамъ,
влачахуся по дебремъ, да возмогутъ сохранпти православіе. Но неусыпающіи человѣческихъ душъ губитель, врагъ діяволъ, шепчетъ
во ушеса новолюбптелемъ, возбуждаетъ гонители, поощряетъ мысли ихъ
послати воины по пустынямъ и но горамъ и вертепамъ для взысканія лю¬
бящихъ древнее благочестіе. И тако война съ началными ихъ людьми вооружени суще, посылахуся йідііііесі Ьу ѵ^оояіе