Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке

Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900

: [url=http://txt.drevle.com/text/borozdin-protopop_avvakum-1900/481]Бороздин А.К. Протопоп Аввакум. Очерк из истории умственной жизни Русскаго общества в XVII веке. - СПб.:А.С.Суворин, изд.2-е, 1900[/url]
 

Содержание
OCR
I 143 сенъ паки в Москву взятъ и по многомъ влаченіп и безчестіе и различ¬
ныхъ с духовными разговорахъ пред осельскимл патріархи представляется.
Паисіею Александрійскимъ и Макаріемъ Антіохійскимъ. И чрез переводчика
многія разговоры, многая увѣщанія о церковныхъ догматахъ тому быша.
Наконецъ вселенстіи патріархи таковая к нему рекоша: «вся страны все¬
ленныя тремя персты крестятся, ты единъ упорбтвовати противу всѣмъ
ожесточался, двѣма перстома знаменаешися». Что же страдалецъ противу
симъотвѣтствова? «Страны вселенныя уже мракомъ различныхъотступленіи
обвишася, Римъ пред многими низвержеся дѣты, люторяне и калвинянс-
всѣхъ отеческихъ обнажишася преданіи, ваши восточныя страны, агарян-
скимъ насиліемъ опустошены, многая от церковныхъ преданіи испровер-
гоша, с ними же и знаменованіе крестное в сложеніи перстовъ. Азъ же,
научихся не нынѣ и не от днешнихъ непостоянныхъ учителей, но от
древнихъ: учатъ мя восточніи святіи, Мелетіи, Ѳеодоритъ, Петръ Дамаг
скинъ, преподобный Максимъ Грекъ; учатъ гречестіи древній иконописцы,
на святыхъ иконахъ изъявляюще, и сами святіи аиостоди, на образѣ Бо¬
гоматере двоеперстно Христа благословдяюща изображающе; учатъ россіи-
стіи святіи, и соборнѣ и особнѣ,— тако вси согласнѣ и обще и знамена-
тися и благословляти двема перстома научаютъ». Премолчаша вселенстіи
патріарси. Россіистіи архіереи, яко Хамовы подражатели, на своя святыя
отцы (оле дерзостнаго языка!) восташа, глаголюще: «неразумни и неучени
россіистіи святіи быша и безграмотни». Возревнова к симъ страдалецъ о
отечестѣмъ безчестіи и словесы дерзновенвыми толико ихъ дерзости вели¬
кодушно поноси, елико всѣмъ соборомъ воставше сами архіереи и патріарси
торгати и бити блаженнаго начата, глаголюще: «возми, возми, яко всѣхъ
насъ обезчести таковыми наношеньми». По ономъ терганіи о аллилуіи и
прочыхъ преданіяхъ разглагольствовати начашаиовсѣхъподобвыя отвѣты
пріимаху от стрададца, и многа убо разглагольствія, увѣщанія и страхи
иредлагающе, твердаго столпа поколѣбати не возмогоша, паки узамъ и
темницамъ отсылаютъ, началника с воины стрещн стрададца опре¬
дѣляете. Паки царь посылаетъ блаженному комнатныя своя боляры, Артемона
и Доментія Башмакова с нарѣчіемъ, прося благословенія и молитвы тому
п всему двфу ег<і царьскому, и моляше стрададца, да послушаетъ его и
соединится со вселенскими патріархи поне отчасти. На что всеблагорев¬
ностный страдалецъ державному убо благодареніе посылаетъ, о вселен¬
скихъ патріарсѣхъ, «кое мнѣ к нимъ пріобщеніе, рече, или кая часть, от¬
вергающемъ древлецерковныя догматы и отеческая преданія? Никогда же
с таковыми азъ сообщуся, сладчайши мнѣ таковаго пріобщенія смерть и
любезнѣйши будетъ». Часта убо и многа от царя нарѣчія к великодушному
мужу тогда быша посыланы; конечное нарѣчіе страдалцу воздаде царь:
«идѣже будеши, отче, не забуди о насъ, ко Господу моляся». Но аще и ми- Оідііігесі Ьу Слооя іе